راهکارهایی برای آرامش قیمت مسکن

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

با پایان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری « امید » به بسیاری از بازار های داخلی تزریق شد و بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند می توان منتظر روزهای خوبی برای اقتصاد بود.

جدای از بخش های مختلف، یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد که در سال های قبل همواره خبرساز بوده است و انتظار آرامش را این روزها می کشد بی تردید بخش « مسکن » است.

در رابطه با اینکه سبب بی ثباتی سال های قبل بخش مسکن چه بوده است و چرا شاهد رشد قیمت مسکن بوده ایم، بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین اینگونه توضیح داد: « باید یک مقدار به صورت مساله بیشتر بپردازیم. مسکن موضوعی است که تقریبا با تمام ارکان اقتصادی ما کما بیش در ارتباط است. موضوعی که ما با آن برخوردار هستیم این است که مسکن مورد نیاز مان را نتوانستیم برای جامعه تامین کنیم. سبب تمامی افزایش ها و تلاطم ها و اتفاق هایی که چند سال اخیر اتفاق افتاد ناشی از این است که عرضه مان نسبت به تقاضای مان کمتر بود. »

ستاریان ادامه داد: « یعنی در حال حاضر بیشترین حرف را در بخش مسکن موضوع عرضه و تقاضا می زند. البته اخیرا تلاش هایی شده که این موضوع را کمرنگ تر جلوه دهند. تلاش شد این اقدام هم با ارائه آمار و به شکل بحث هایی که اخیرا صورت گرفت انجام شد به طوریکه شاهد این بودیم که تبلیغ بیش از اندازه روی تولید شد. »

او اعتقاد دارد که بر اساس مطالعاتی که انجام شده در حال حاضر کمبود مسکن داریم: « ما مطالعاتی انجام دادیم که نشان می دهد کمبود مسکن داریم. از سوی دیگر تمام پتانسبل ما در بخش دولتی و بخش خصوصی تولید حداکثر ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار مسکن است. »

این کارشناس مسکن در پاسخ به پرسشی دربارهٔ اینکه روند محاسبه نیاز به مسکن چگونه است اینگونه پاسخ داد: « ما روش های متعددی برای بررسی نیاز مسکن داریم. روشی که عموما در جوامعی که آمارشان دقیق نیست استفاده می گردد یک روش کلی است. تشکیل خانوار های تازه را محاسبه می کنند، ضریب استهلاک، ضریب تخریب و خانه های خالی را به آن اضافه می کنند و در نهایت به این می رسند که در در یک بازه زمانی چه قدر نیاز به مسکن وجود دارد. »

ستاریان اعتقاد دارد که طرح آنی در حوزه مسکن نعملیاتی نخواهد شد: « در حوزه مسکن طرح آنی جوابگو نیست. حداقل یک برنامه ریزی ۵ ساله برای مسکن وجود دارد تا بتوان به نتایج قابل قبوللی رسید. »

او همچنین در توضیح راهکار هایی که دولت آینده باید در بخش مسکن به کار گیرد گفت: « راهکار هایی هست. ۹۰ تا ۹۳ درصد تولید مسکن را بخش خصوصی انجام می دهد. دولت آینده به جای اینکه خودش را درگیر مساله ساخت و ساز کند، روی این موضوع تمرکز کند. در بهترین حالت ممکن دولت می تواند ده درصد تولید مسکن را داشته باشد. بر این اساس دولت بخش خصوصی را تقویت کند. »

این کارشناس مسکن با پیش کشیدن مشکلات بخش خصوصی در تولید مسکن ادامه توضیحات خود را اینگونه مطرح کرد: « بخش خصوصی مشکلات متعددی دارد. دولت آینده بیاید و دسترسی آنها را به منابع مالی داخلی و خارجی تسهیل کند. اولین حرف را در ساخت و ساز منابع مالی و تامین آن می زند. قوانین لازم را به ثبت برساند تا بخش خصوصی از سال آینده و حتی ماه های پایانی سال جاری بتواند تولید را افزایش دهد. »

ستاریان اعتقاد دارد که هر نوع وعده دادن در بخش مسکن مضر است: « من هر نوع وعده برای بخش مسکن را بسیار مضر می دانم. »

آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.