راه‌اندازی بزرگترین طرح بنزین‌سازی جهان

راه‌اندازی بزرگترین طرح بنزین‌سازی جهان

عصرخودرو : معاون وزیر نفت از آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بزرگترین واحد بنزین‌سازی جهان در پالایشگاه نفت شازند خبر داد و اعلام کرد: توقف صادرات فرآورده‌های نفتی ایران صحت ندارد.

به نقل از مهر، علیرضا ضیغمی  درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، گفت: در حال حاضر تمامی مراحل ساختمان و نصب این طرح بنزین سازی به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اعلام اینکه در حال حاضر مراحل نهایی پیش راه اندازی این طرح بنزین سازی در حال انجام است، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا چند روز آینده واحد RCD به عنوان پیش نیاز اه اندازی واحد عظیم بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

 

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به فاصله ۲ تا ۳ هفته واحد بنزین سازی RFCC این واحد پالایشگاهی راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: واحد RFCC پالایشگاه نفت شازند با ظرفیت تولید روزانه بیش از هشت میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۵ اتحادیه اروپا بزرگترین واحد بنزین سازی جهان است.

 

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه با راه اندازی واحدهای RFCC و RCD، سیار واحدهای فرآیندی هم به بهره برداری خواهند رسید، تاکید کرد: هم اکنون مراحل نهایی راه اندازی تمامی این واحدهای فرآیندی در حال انجام است.

 

به گزارش مهر، یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه‌اندازی نخستین طرح پتروپالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و ۵۰۰ بشکه پروپیلن برخوردار است.
 
افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می‌رود.

 

ضیغمی در ادامه با تکذیب توقف صادرات فرآورده های نفتی ایران، تبیین کرد: با وجود افزایش تحریم ها اما صادرات فرآورده های مختلف نفتی ایران به بازارهای آسیایی و اروپایی در حال انجام است.

 

معاون وزیر نفت همچنین توقف سوآپ فرآورده های نفتی ایران همچون گازمایع و نفت کوره را از کشورهای حاشیه دریای خزر رد کرد و افزود: سوآپ فرآورده های نفتی از کشورهای حاشیه دریای خزر مطابق با برنامه در حال انجام است.

 

به گزارش مهر، با گذشت بیش از یک دهه از آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی و به ویژه گازمایع و نفت کوره از کشورهای حاشیه دریای خزر، برای نخستین بار مسیر دریایی سوآپ گازمایع کشور در منطقه خزر راه اندازی شد.
 
تا پیش از پهلوگیری کشتی‌های گاز بر حامل گازمایع، اکثر محموله‌های سوآپ فرآورده‌های نفتی از مسیر جاده‌ای و توسط نفتکش‌های جاده پیما انجام می شد.
 
با راه‌اندازی مسیر دریایی سوآپ گاز ایران در دریای خزر، حجم تردد نفتکش های جاده پیما به میزان قابل توجه ای کاهش می‌یابد که کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای، تقلیل اثرات سوء زیست محیطی و استهلاک جاده‌ها و کاهش مصرف سوخت از مهمترین مزیت‌های اقتصادی راه اندازی این کریدور دریایی است.
 
به عبارت دیگر، با راه‌اندازی این مسیر دریایی، به‌جای استفاده از ۶۰ تا ۷۰ تریلی گازکش جاده پیمای ۱۵ تا ۱۸ هزار تنی، گاز مایع به‌طور یکجا توسط یک فروند کشتی نفتکش تحویل تاسیسات تخلیه و بارگیری ایران در پایانه‌های حاشیه جنوبی دریای خزر می شود.
 
در سال‌های گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به منظور کاهش هزینه‌های انتقال نفت کوره و فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه‌‌ها، تامین سوخت مایع ۴ نیروگاه بیستون کرمانشاه، مفتح همدان، سهند آذربایجان شرقی و نکا را از محل سوآپ سوخت تامین کرده است.

دوشنبه ۳۰ مرداد   ۱۶:۴۹


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.