راه‌اندازی بورس انرژی تا یک ماه آینده/عرضه نفت بعد از برق در بورس انرژی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

مدیرعامل شرکت بورس انرژی با اعلام راه اندازی این بورس تا یک ماه آینده از عرضه نفت و مشتقات آن iبه عنوان حامل بعدی انرژی در بورس انرژی خبر داد.

شاپور محمدی که در غرفه خبرگزاری ایسنا در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور یافته بود در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار نمود: در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد از اقدامات راه اندازی و تکمیل بورس انرژی انجام شده است.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی از راه اندازی بورس انرژی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: کارهای باقیمانده iبه وضعیت مالی مشتریان و روابط خریداران و فروشندگان و نوع تعاملات آنها در مقایسه با امکانات ما و پیگیری این امور است.

محمدی خاطرنشان نمود: از جمله مسائل پیش رو که باید حل شود گردش مالی خریداران است که در تعامل با سازمان بورس باید حل شود و پس از آن بورس انرژی آماده راه اندازی است.

وی مشارکت نهادهای مختلف و نیز وزارتخانه‌های مرتبط را برای راه اندازی بورس انرژی و ادامه فعالیت آن مهم دانست و گفت: خریداران و فروشندگان این بورس نهادها و وزارتخانه‌ها می باشند که باید در فعالیت‌های بورس انرژی مشارکت داشته باشند.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی تاکید نمود: اقدامات انجام شده از سوی بازار سرمایه برای راه اندازی بورس انرژی پیشرفت بسیار خوبی داشته است و الان آمادگی تقریبا بالایی برای کار دراین بورس وجود دارد.

محمدی در پاسخ iبه نحوه معاملات بورس انرژی تصریح نمود:‌در حوزه‌های مختلف مکانیزم معاملات متفاوت است در حوزه برق روش‌های خاصی iبه سبب پایداری سیستم برق رسانی و انتقال برق وجود دارد.

وی افزود:‌ دانه بندی‌های معاملاتی برق می‌تواند iبه شکل‌های روزانه در بارهای مختلف پر بار ، کم بار ، میان بار باشد و در دانه‌بندی های روزانه، هفتگی و سالانه تعریف شود.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی خاطرنشان نمود: مشارکت شبکه برق ایران، توانیر، بورس انرژی، شرکت مدیریت فن‌آوری و نیز سازمان بورس در این فرآیند تاثیرگذار است.

محمدی تاکید نمود: نحوه قیمت گذاری در بورس انرژی براساس عرضه وتقاضا خواهد بود.

وی از نفت iبه عنوان دیگر حامل انرژی که در بورس انرژی عرضه خواهد شد نام برد و ادامه داد: مذاکراتی برای عرضه محصولات دیگر همچون نفت و محصولات آن در

بورس انرژی صحبت شده است.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی با ابراز امیدواری از این که بتوان نفت را در بورس انرژی عرضه نمود، در پاسخ iبه این پرسش ایسنا که آیا این اقدام بورس انرژی موازی کاری با بورس نفت نمی باش؟ اظهار نمود: ما با نهادهای دیگر تعامل خواهیم داشت و این که کدام محصول در کدام بازار عرضه و معامله شود در تشخیص سازمان بورس

است.

محمدی یادآور شد: با توجه iبه اساس‌نامه بورس انرژی مبنی بر ارائه حامل‌های انرژی در بورس انرژی این بازار iبهترین بورس برای عرضه و معامله انرژی است.

وی با بیان این‌که در فاز اول بورس انرژی در سطح داخل کشور معاملات را انجام می دهد، اعلام نمود:‌در فاز بعدی بین المللی نمودن بورس انرژی ایران در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی در پاسخ iبه این پرسش که با توجه iبه تجربه بورس نفت مبنی بر مشکلات انتقال ارز در معاملات بین المللی، راهکاری برای حل این مشکل در بورس انرژی دیده شده است یا خیر؟ گفت: بورس انرژی iبه عنوان بخشی از اقتصاد ایران با همه مسائل اقتصادی کشور مواجه است و از آن جدا نمی باش.

وی خاطرنشان نمود: برنامه‌های بلند مدت بورس انرژی تحت تاثیر اتفاقات کوتاه مدت قرار نمی گیرد و ما باید خود را برای وقتی مشکلی وجود ندارد آماده نموده و برای آن برنامه ریزی کنیم.

محمدی با تاکید بر این‌که iبه طور قطع از تجربیات دیگران بویژه بورس نفت استفاده خواهیم نمود گفت:‌ مسئله مهم و اولیه برای ما آغاز معاملات در بورس نفت با مکانیزمی پویا است که بتوانیم برنامه‌های پیش رو را در آن اجرایی کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.