رایزنی‌های روسیه و ایران در موضوع دریای خزر

مهر: در این دیدار طرفین ضمن بررسی روند تحولات دریای خزر و وضعیت کنونی مذاکرات کشورهای ساحلی، بر ضرورت تسریع در روند حل و فصل مسایل دریای خزر و توسعه همکاریهای منطقه‌ای تاکید کردند.

آخوند‌زاده در این دیدار با اشاره به نقش دریای خزر در روابط دیرینه دو کشور و حساسیت افکار عمومی کشورمان به تحولات این حوزه، دریای خزر را دریای صلح و دوستی و عرصه همکاری‌های سازنده و بهره‌مندی کشورهای ساحلی آن با توجه به منافع متقابل نامید.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نگرش بلند مدت، ‌ توجه به منافع همه طرف‌ها، پایبندی به مفاد معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۹، حفاظت از محیط زیست و منابع آبزیان دریای خزر، ‌ پرهیز از اقدامات یکجانبه و رعایت اصل اتفاق آراء در تصمیمات مربوط به دریای خزر را به عنوان رمز تفاهم و همگرایی در این پهنه آبی مورد تأکید قرار داد.

براتچیکوف نیز هدف از سفر خود به تهران را رایزنی با مقامات کشورمان بمنظور هماهنگی برای اجرای سریع‌تر توافقات گذشته و فراهم کردن مقدمات برگزاری اجلاس آتی سران خزر در روسیه اعلام کرد.

وی با اظهار نارضایتی از عدم اجرای توافقات سران و روند کند مذاکرات تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، از دخالت برخی کشورهای ثالث در خزر ابراز نگرانی کرد و اینگونه اقدامات را غیر قابل قبول خواند.

براتچیکوف تلاش برخی کشور‌ها برای ساخت خط لوله در بستر خزر را اقدامی مداخله جویانه و مغایر با رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر نامید و بر لزوم توجه جدی به آثار مخرب آن بر فضای همکاری در منطقه و همچنین محیط زیست دریای خزر تاکید کرد.

این مقام روسی با یادآوری تعهد روسیه به معاهدات مورخ ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ خاطر نشان ساخت در این اسناد هیچگونه مرزبندی در دریای خزر وجود ندارد و روسیه همچنان بر عدم تقسیم خزر تاکید دارد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.