ربات انسان‌نمای جدید با گامهای طبیعی

بخش رباتیک شرکت سامسونگ هفته گذشته جدیدترین ربات انسان‌نمای خود را موسوم به Roboray در رقابت IROS 2012 در پرتغال رونمایی کرد.

این محققان با همکاری با موسسه علوم و فناوری کره از سال ۲۰۰۴ در حال ساخت رباتهای انسان‌نما بوده‌اند و ربات Roboray در حقیقت یک پیشرفت از ربات پیشین آنها موسوم به Mahru به شمار می‌رود.

این ربات از مفاصل پای کنترل شده با نیروی جنبشی بهره برده که حرکت آن را بسیار شبیه به انسان کرده است.

Roboray در سطح کاملا شبیه به ربات Mahru 3 بوده که در سال ۲۰۰۷ تولید شده است. با این‌حال مجموعه Mahru هیچ گاه از قابلیت‌های دویدن مانند رقیبان خود در شرکتهای هوندا و تویوتا برخوردار نبودند.

Roboray ممکن است در نهایت به این لیست بپیوندد اما در حال حاضر محققان هنوز در حال یادگیری برای بهره‌برداری از قابلیت‌های جدید آن هستند.

این ربات با ۱۵۰ سانتیمتر قد و وزن ۶۲ کیلوگرم یک فناوری انسان‌نمای دارای ۳۲ مفصل بدون احتساب انگشتان آن بوده و تیم سازندگان اکنون در حال کار بر روی صورت و نرم‌افزار شناسایی کلام برای آن هستند.

نیروی پاهای این روبات با ترکیبی از عملگرهای محرک همساز و عملگرهای مطابق مبتنی بر تاندون تامین شده که همه با نیروی جنبشی کنترل می‌شوند.

مفاصل مطابق در ران، زانو و مچ مورد استفاده قرار گرفته و از میزان خاصی از ارتجاع برای سفت یا شل شدن برخوردارند.

برخلاف رباتهای پیشین که با زانوی خم حرکت می‌کردند، مفاصل مطابق می‌توانند ضربه را جذب کنند که به آن یک درگاه حرکتی طبیعی‌تر و موثرتر را ارائه می‌کند.

کره با ربات Roboray خود به جمع کشورهای سازنده روباتهای دوپای کنترل شده با انرژی جنبشی شامل ایتالیا، آلمان، ژاپن و آمریکا خواهد پیوست که تعادل، بازیابی فشار و قابلیت حرکت در زمینهای غیر مسطح آنها را ارتقا بخشیده‌اند.

شرکت سامسونگ از آغاز هزاره تمایل زیادی را در بخش فناوری رباتیک مصرفی نشان داده که شاید در پاسخ به بخش متروکه رباتیک تفریحی سونی باشد که در همان زمان ظهور کرده است.

طی سالهای گذشته این شرکت به ساخت و فروش جاروبرقی‌های رباتیک و بازی با مفهوم رباتهای خانه‌دار در شکلهای مختلف از روبانهای آموزشی تفریحی گرفته تا فناوری انسان‌نما پرداخته است.

اگرچه Roboray در حال حاضر تنها یک پروژه تحقیقاتی بوده اما نشان دهنده تصمیم سامسونگ برای رقابت نزدیک با رقبای فناوری خود است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.