رتبه اول ایران در منطقه برای ساخت داروهای بایوتک

ممتاز نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو با از رتبه اول ایران برای ساخت داروهای بایوتک در منطقه خبر داد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر احمد شیبانی روز شنبه در یازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران که در مرکز همایشهای رازی برگزار می شود، افزود: از مجموع ۱۷۰ قلم داروی نوترکیب بایوتک در دنیا، ۳ قلم آن در ایران فرموله شده است، گفت: از این جهت در منطقه در جایگاه اول، در آسیا در جایگاه دوم و در جهان در رتبه دوازدهم قرار داریم.وی با اشاره به اینکه حضور داروسازان در دانشگاه و صنعت چشمگیر است، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد توسعه این ارتباط مثبت هستیم که رونمایی چند قلم داروی نوترکیب توسط دانشمندان عرصه داروسازی، نمونه‌ای از همین ارتباط تنگاتنگ علم با صنعت است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مقوله تعرفه‌های حق فنی داروسازان، گفت: بحث تعرفه داروسازان از حدود سال ۱۳۶۸ مطرح بود، اما هیچ‌گاه جنبه رسمی و قانونی نیافت و هر ساله درصد معینی از سوی وزارت بهداشت مطرح و اعلام می‌شد.شیبانی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۳ مطابق قانون، تعرفه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی سپرده شد. سازمان نظام پزشکی نیز بر حسب وظیفه در کنار سایر تعرفه‌های پزشکی برای داروخانه‌ها نیز رقمی را تعیین کرد. گرچه معمولا این تعرفه‌های اعلامی از سوی سازمان نظام پزشکی نیز با تاخیر همراه بود و یا مورد رضایت داروسازان قرار نمی‌گرفت.
 
وی با بیان اینکه آخرین رقم اعلام شده تعرفه‌های حق فنی داروسازان در سال ۸۸ که توسط سازمان نظام پزشکی مصوب شد، ۹۵۰ تومان بود، گفت: از همان سال ۸۸، اعلام تعرفه‌ها با چالش روبرو شد و دیوان عدالت اداری به ملغی شدن تعرفه‌های حق فنی به این علت که خدمات درمانی و تشخیصی انجام نمی‌دهند، رای داد.رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در نهایت با وجود چالشهای بسیاری که پیش رو بود، تعرفه‌های حق فنی پس از تصویب در شورای عالی بیمه مجددا در هیئت دولت مطرح شد و بار دیگر به تصویب رسید.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.