رتبه و جایگاه ایران در مبارزه با فساد اداری در جهان بهبود یافته است

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی سه شنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما یکی از علل این رتبه نامطلوب را عدم گزارش دهی صحیح دستگاه ها دانست و افزود:در حقیقت ریشه این ضعف، فساد نیست بلکه پیچ ها و قفل های اداری است؛ دستگاه ها یا گزارش نمی فرستند و یا گزارش ها ضعیف و با سوء نظر می فرستند.

وی گفت: درباره فساد و بی نظمی اداری کشورمان در خارج از مرزها سیاه نمایی بسیاری دیده می شود؛ به همین دلیل رتبه بدی از کشورمان در رده بندی جهانی ارائه شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد : براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، نظارت بر اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور در دستگاه های اداری دو وظیفه عمومی سازمان بازرسیاست؛ بنابراین نظارت بر بخش خصوصی و یا بازار برعهده سازمان بازرسی نیست.

وی گفت: در سازمان بازرسی دو هدف اصلی پیگیری می شود،اول اینکه آیا قانون رعایت می شود و دوم آیا فعالیت ها منتج به دستیابی اهداف می شود؟

پور محمدی درباره علت تمرکز سازمان بازرسی بر نظارت های اداری و اقتصادی گفت: تمام خدمات ارائه شده در کشور از طریق ادارات صورت می گیرد و ما وظیفه داریم ببینیم آیا وظایف به خوبی انجام می شود و اگر انجام نمی شود ، ببینیم مشکل از کجاست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور حوزه اقتصادی را یکی از مستعدترین حوزه های کشوری در بروز خطا و فساد دانست و گفت: یک دستگاه نظارتی مثل سازمان بازرسی باید توجه و تمرکز بیشتری بر این حوزه داشته باشد.

وی در این باره تاکید کرد: اقتصاد اساس زندگی مردم است.

پورمحمدی درباره علت تعدد سفرهای داخل کشورش گفت: یک مدیر باید پرتردد باشد و از نزدیک مشکلات را ببیند نه اینکه بر اساس گزارس در داخل اتاقش تصمیم بگیرد.

** تحریم بستر ساز فساد است

وی در باره تحریم و تاثیر آن در روند جامعه با بیان اینکه تحریم بستر ساز فساد است، گفت: به دلیل اعمال تحریم ها، کالاها از راه های غیرفانونی وارد می شود که این موضوع خود به بروز بیشتر فساد منجر می شود.

پورمحمدی درباره برنامه ریزی در سازمان بازرسی عنوان کرد: بدون برنامه کسی نمی تواند کار کند؛ برنامه ریزی باید شفاف باشد؛ یکی از اشکالات در این حوزه، برنامه ریزی ضعیف و اجرای ضعیف برنامه است. برای مثال در اجرای برنامه های اول سوم و چهارم توسعه ضعیف عمل کرده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره مدل بازرسی این سازمان گفت: مدل بازرسی ما متفاوت و آشکار است، ما روندها را بررسی می کنیم و موردی اقدام نمی کنیم.

وی درباره ˈشورای دستگاه های دولتیˈ تصریح کرد : شورای دستگاه های نظارتی باری بر دستگاه های اداری بود و کار موازی با سازمان بازرسی انجام می داد؛ از طرفی ما نظر می دادیم و از سویی اختلاف نظر ایجاد می شد.

پور محمدی افزود: در قانون سازمان، جا برای همکاری وجود داشت، همچنین مقام معظم رهبری در قانون ۸ ماده ای این همکاری را پیش بینی کرده بود؛ که خوشبختانه با اجازه رهبری و سران سه قوه مقدمات این قانون انجام شد و به تصویب مجلس رسید.

پورمحمدی درباره نقش ˈقانون سلامت نظام اداریˈ اظهار داشت: نام دقیق این قانون ˈارتقای سلامت اداری و مبارزه با فسادˈ است؛ در این قانون فساد به خوبی تعریف و تکالیف سازمان ها مشخص شده است،این قانون بخش خصوصی را نیز شامل می شود.

مجازات در این قانون نه زندان و نه جریمه است بلکه فهرستی از محرومیت ها مانندممنوعیت انجام معامله با دولت، عدم ارتقای شغلی کارمندان و…. است.

وی درباره این قانون افزود: این قانون سال گذشته تصویب و آیین نامه اجرایی آن نوشته شد؛ بخش هایی از آن در حال اجراست و شورای دستگاه نظارتی مسئول اجرای آن است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامان سازمان بازرسی در مقابله با نوسانات بازار ارز عنوان کرد: موضوع نوسانات ارز ی، تک عاملی نیست بلکه ناشی از علل و عوامل گوناگون است که باید آنها را خوب فهمید، سپس تصمیم گرفت و اجرا کرد.

دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی هرکاری می کند از جمله تحریم که موضوعی جدی است.

وی دباره تدابیر مورد نیاز برای ساماندهی بازار اظهار داشت: اقتصاد موضوع بسیار مهمی است که باید با تنظیم صادرات و واردات و تعرفه های آنها، ایجاد تقاضا وکمک به تولید وضعیت آن را بهبود ببخشیم.

پورمحمدی در خاتمه درباره چگونگی دسترسی مردم به سازمان بازرسی کل کشور پایگاه اینترنتی WWW.136.IR و تلفن ۱۳۶ را معرفی کرد.

شبک**۱۵۴۰** ۱۹۱۷

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.