رتبه پانزدهم ایران از نظر سطح پس‌اندازهای ملی در جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مجمع جهانی اقتصاد با بررسی نسبت پس‌اندازهای ناخالص ملی به تولید ناخالص داخلی ۱۴۸ کشور جهان، این رقم را برای ایران ۳۵ درصد برآورد کرد و ایران از این نظر در رتبه ۱۵ جهان قرار گرفت.

خبراقتصادی: مجمع جهانی اقتصاد در تازهترین گزارش خود موسوم به «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۴، نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در ۱۴۸ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده و رتبه این کشورها را در این زمینه اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش ایران در رتبه ۱۵ این فهرست قرار گرفته است. نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۵ درصد اعلام شده است که بدین ترتیب ایران در رتبه پانزدهم جهان از این نظر قرار گرفته است.

ایران سال قبل با نسبت ۵۳٫۸ درصد پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در رتبه سوم جهان از این لحاظ قرار داشت.

آنچه به عنوان پس‌اندازهای ملی کشورها در این جا مورد محاسبه قرار گرفته است مجموع پس‌اندازهای دو بخش عمومی و خصوصی است و سرمایه گذاری‌های ناخالص داخلی به همراه تراز حساب‌های جاری را دربر می گیرد.

بر اساس این گزارش کشورهای تیمور و کویت نیز در رتبه‌های اول و دوم این رتبه بندی قرار گرفته اند. نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در تیمور ۶۳٫۱ درصد و در کویت ۶۲٫۲ درصد اعلام شده است.

نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی تیمور در سال ۲۰۱۱ برابر با ۵۱٫۲ درصد و کویت ۵۶٫۶ درصد برآورد شده بود.

قطر با ۵۵٫۴ درصد، لیبی ۵۲٫۴ درصد، عربستان با ۵۱ درصد، چین با ۴۹٫۵ درصد، سنگاپور با ۴۵٫۶ درصد،عمان با ۴۴٫۶ درصد، گابن با ۴۳٫۹ درصد، آذربایجان با ۴۳٫۲، الجزایر با ۴۲٫۴ درصد، بحرین با ۴۲ درصد، نروژ با ۳۹٫۲ درصد و نپال با ۳۹٫۱ درصد بالاتر از ایران و به ترتیب در رتبه های سوم تا چهاردهم  قرار گرفته‌اند.

کشورهای در حال توسعه بالاترین رتبه ها را در فهرست رتبه‌‌بندی مجمع جهانی اقتصاد کسب کرده‌اند. سوئیس که در میان کشورهای توسعه یافته بهترین رتبه را دارد همچنان جایگاه شانزدهم خود در سال قبل را حفظ کرده است. نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در این کشور ۳۴٫۳ درصد برآورد شده که در سال قبل برابر با ۳۴٫۶ درصد اعلام شده است.

آمریکا که بدهکارترین کشور جهان شناخته می‌شود در رتبه ۱۱۲ قرار گرفته است. نسب پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۳٫۱ درصد اعلام شده است.

این رقم برای بعضی کشورهای توسعه یافته دیگر عبارت است از: آلمان ۲۳٫۷ درصد(رتبه ۵۴)، فرانسه ۱۷٫۶ درصد (رتبه ۸۱)، اسپانیا ۱۸٫۶ درصد(رتبه ۷۸)، ایتالیا ۱۷٫۱ درصد(رتبه ۸۵)، و انگلیس ۱۰٫۸ درصد(رتبه ۱۲۳).

این ارقام برای بعضی کشورهای در حال توسعه نیز عبارت است از: امارات ۳۲٫۶ درصد(رتبه ۱۸)، هند ۲۹٫۸ درصد (رتبه۲۸)، روسیه ۲۸٫۵ درصد(رتبه ۳۲)، برزیل ۱۵٫۴ درصد(رتبه ۹۳)، و ترکیه ۱۴٫۷ درصد (رتبه ۹۹).

گینه با نسبت منفی ۸٫۴ پس‌اندازهای ملی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه آخر قرار گرفته است.فارس


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.