رحیمی جهان آبادی:آمریکا برای سلامت جهانی هیچ ارزشی قائل نیست

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش یه اقدامات ضدبشردوستانه آمریکا با بیان این‌که «عملکرد ترامپ چهره عریان سیاست‌های ایالات متحده آمریکا ظرف این سال‌های دور و دراز است»؛ تاکید کرد: اقدامات ضدبشردوستانه اخیر آمریکا نشان از این دارد که آن‌ها نه برای سلامت جهان ارزشی قائل هستند و نه برای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این‌که  تصمیم ضد بشر دوستانه رییس جمهور آمریکا مبنی بر قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی در این شرایط جهانی در عرصه حقوق بین‌الملل نشان از چه دارد؟ گفت: عملکرد ترامپ چهره عریان سیاست‌های ایالات متحده آمریکا ظرف این سال‌های دور و دراز است؛ آمریکایی‌ها خیلی ادعا داشتند که حمایت آن ها باعث بر قرار شدن صلح ،ثبات و امنیت در جهان شده است؛ ولی این‌گونه رفتار و اقدامات ترامپ که همان ذات باورهای دولتمردان آمریکایی است نشان از این دارد که آن‌ها نه برای سلامت جهان ارزشی قائل هستند و نه برای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی.

وی افزود: آمریکایی‌ها در کنار این‌که در داخل کشور برای برخورد با بحران کرونا دچار مشکل و تشتت هستند در عرصه بین المللی نیز وارد یک جنگ غیرعقلانی با نهاد ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌شوند.

رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: به هر جهت آمریکایی‌ها بخشی از بودجه سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد یا سازمان های زیر گروه مجموعه سازمان ملل متحد همچون سازمان بهداشت جهانی را تامین می‌کنند ولی همیشه از این کمک‌ها به عنوان ابزاری در جهت تحقق اهداف سیاسی خود بهره برده‌اند. هر کجا که قرار است نقض حقوق بشر و عدم پاییندی آن‌ها نسبت به معاهدات و قراردادهای بین‌المللی مطرح شود و هرکجا که قرار است سازمان‌ ملل متحد در مقابل این‌گونه اقدامات غیرعقلانی و غیرحقوقی آمریکایی‌ها موضع بگیرد از این ابزار به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند؛ آن‌ها حتی از مقر سازمان ملل به جهت رفت و آمد دیپلمات‌ها و صدور ویزا برای آن‌ها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

رحیمی با بیان این‌که «ترامپ با انجام این‌گونه اقدامات دو هدف را دنبال می‌کند» ،در تشریح این اهداف گفت: یک هدف مربوط به فضای داخلی و انتخابات آمریکا است؛ او قصد دارد در چشم مردم آمریکا از خود شخصیتی قدرتمند و مسلط بر امور جهانی و داخلی به تصویر بکشد تا بتواند آرایی را که فکر می‌کند برای انتخابات از دست داده مجددا کسب کند.

وی ادامه داد: هدف دیگر مربوط به فضای بین‌المللی است؛ ترامپ اکنون با یک فضای متشتت بین‌المللی مواجه است؛ خیلی از متحدان خودش را از دست داده و دچار یک سردرگمی شده است؛ موضع‌گیری‌های ترامپ در قبال چین، روسیه و در قبال اتحادیه اروپا نشان از همین موضوع دارد. با وجود این‌که روابط آمریکا با آلمان روابط بسیار نزدیکی است و محور برلین_واشنگتن یک محوری است که بخش عمده ای از تصمیمات میان اروپا و آمریکا را اتخاذ می کند اما حتی این رابطه با المان و کشور متحد دیگر همچون انگلیس دچار تنش هایی شده است.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درخصوص چگونگی واکنش حقوقی کشورها نسبت به این‌گونه اقدامات ضدبشردوستانه گفت: در فضای بین‌المللی و در حقوق بین‌الملل متاسفانه یک مرجع خاص قضایی بین‌المللی برای طرح شکایت علیه کشوری وجود ندارد ولی طرح این موضوع در بخش‌های مختلف مانند مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر و نهادهای فرهنگی و نهادهای اجتماعی زیر مجموعه سازمان ملل متحد از جمله سازمان بهداشت جهانی که بتواند فشار افکار عمومی را بر آمریکا افزایش دهد امکان‌پذیر است.

وی در همین خصوص اضافه کرد: ولی در خصوص طرح اقدام حقوقی علیه کشوری مانند آمریکا باید توجه کنیم که در حقوق بین‌الملل هنوز به آن جایگاه حقوق داخلی دست پیدا نکردیم تا کشور ها بتوانند نزدیک مرجع قضایی علیه دولتی همچون دولت آمریکا که به هیچ مقرراتی پایبند نیست و در سابقه و کارنامه خود بیشترین موارد نقض حقوق بین‌المللی را دارد طرح شکایت کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.