رحیمی: صنایع دستی می تواند بیشتر از نفت برای کشور درآمدزا باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘محمدرضا رحیمی’ روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی که در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: در جلسه هیات دولت که فردا برگزار می شود، تشکیل کارگروه ویژه اشتغال در صنایع دستی تصویب می شود.

رحیمی با تاکید بر فرهنگ و تمدن کهن ایران،اظهارداشت: دشمنان نیز به عظمت تمدنی و فرهنگ ایران اذعان دارند که ما باید از آن صیانت کنیم.

وی یادآور شد: در ایران پس از اسلام، معماری بوجود آمد که نظیر نداشت و موجب افتخار و سربلندی شد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنایع دستی و فعالان این حوزه، یادآور شد: مدیران کل میراث فرهنگی ۳۱ استان باید موظف شوند که برای اشتغال زایی در این زمینه از هر استان طرح و برنامه ارایه کنند.

رحیمی همچنین با مروری کوتاه بر قدمت و تاریخ صنایع دستی در ایران گفت: نیاکان ما از ۳ هزار سال قبل کارهای بزرگی انجام داده اند، به عنوان مثال نساجی در اصفهان هزاران سال قدمت دارد اما اکنون تولیدات این شهر به ترکیه فرستاده می شود و پس از کار بر روی آن به اصفهان بازگردانده و چهار برابر قیمت فروخته می شود.

وی با بیان این که قالی ایران رقیب و نظیر ندارد، ادامه داد: امروز چینی ها از قالی ایرانی تقلید می کنند و با این اقدام سبب اخلال در بازار فروش قالی ایرانی شده اند.

وی تاکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که دنیای کنونی رقابتی است و نباید اجازه دهیم صنایع دستی ایران این چنین دستخوش فراز و نشیب شود.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: زمانی در ایران، نساجی و صنعت وجود داشت که بسیاری ها از کشورها همچون آمریکا وجود نداشتند.

رحیمی با اشاره به نشستی با استانداران سراسر کشور در سال ۸۹ ، افزود: در این جلسه توانایی استان ها برای اشتغال، ارزیابی و مشخص شد که امکان ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل وجود دارد که البته یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل پس از آن ایجاد شد.

وی تصریح کرد که یکی از اقدامات اساسی دولت اشتغال زایی است، باید جوانان ایرانی شغل داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال که تا چه میزان می توان از بانک ها برای ایجاد شغل تسهیلات گرفت؟ گفت: نباید اجازه دهیم صنایع دستی ایران را نابود کنند، می توان با تقویت صنایع دستی برای جوانان اشتغال زایی کرد.

رحیمی یادآور شد: در این زمینه علاوه بر صیانت و احیای صنایع دستی باید به نیازهای جامعه و دنیا توجه کرد.

سیام**۹۰۱۲**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۳۷۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.