رشد ۱۳ درصدی واردات خودرو

۲۲ آبان ،

رشد ۱۳ درصدی واردات خودرو

عصر خودرو : در حالی بحث اختصاص ارز دولتی به واردات خودرو طی چند ماه گذشته داغ شده که تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از ورود بیش از ۲۳ هزار دستگاه خودرو در هفت ماهه اول امسال است.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از ایسنا در سال جاری و پس از محدودیت‌های ارزی به وجود آمده برای کشور بسیاری از کارشناسان علیه اختصاص ارز به واردات کالاهای لوکس به ویژه خودرو انتقادات بسیاری را مطرح کردند.
اختصاص ارز دولتی به واردات خودروهای خارجی در حالی ابتدا از سوی قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد که بعدا وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد که در ماه‌های ابتدایی سال به خودرو مانند سایر کالاها ارز دولتی برای واردات داده شده است.
اما در حالی طبق بخش‌نامه تازه سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش واردات خودرو به کشور به صورت موقت متوقف شده است که تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در هفت ماهه اول امسال ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروی خارجی به ارزش ۵۲۱ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر تعدادی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال پیش به ترتیب ۱۳٫۳ و ۲۰٫۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
میانگین قیمت هر خودرو سواری وارداتی در این مدت با افزایش شش درصدی نسبت به سال پیش بالغ بر ۲۲ هزار و ۳۵۸ دلار شد. همچنین در هفت ماهه اول امسال واردات خودروهای سواری سهمی معادل ۱٫۶۴ درصد از کل واردات کالا به کشور را به خود اختصاص داد.
همچنین در هفت ماهه امسال امارات مبدا واردات ۶۰ درصد از خودروهای وارداتی به ایران بود. کره‌جنوبی با ۲۴ درصد در رده دوم قرار گرفت و چین با تنها دو درصد سوم شد.
مقایسه آمار شش ماهه و هفت ماهه واردات خودرو به کشور نشان می‌دهد که تنها در مهرماه امسال که کشور با محدودیتهای ارزی بسیاری مواجه شده، ۳۹۴۱ دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است که باید دید این میزان واردات با ارز آزاد انجام شده یا ارز مرجع و یا مبادله‌ای.

دوشنبه ۲۲ آبان   ۱۲:۵۵

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.