رشد ۳۰ درصدی نیاز صنایع به نقدینگی/بخشنامه اخیر بانک مرکزی صدای تولیدکنندگان را درآورد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اوایل امسال نیاز سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن کشور را بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام نموده بود، ولی به نظر می رسد با توجه به تغییرات اساسی ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور این نیاز به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی غضنفری در روز صنعت و معدن سال جاری اعلام نمود که امسال سرمایه ثابت و گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۵ هزار میلیارد تومان هنوز تامین نشده است.

این اظهارنظر درحالی مطرح می گردد که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام نموده که واحدهای تولیدی در سال جاری برای تامین سرمایه در گردش خود به دست کم ۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارند.

محسن صالحی‌نیا اذعان نموده که با توجه به مشکلات ایجاد شده در سال جاری نیاز صنایع به نقدینگی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش شدید نیاز صنایع به تامین سرمایه در گردش و نقدینگی در حالی رخ داده که سهم صنعت از کل تسهیلات بانکی برای سال جاری حدود ۳۷ درصد تعیین شده است.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی وعده داده بود که تحقق سهم صنعت از تسهیلات بانکی به صورت هفتگی پایش می‌شود.

با این وجود و با گذشت بیش از هفت ماه از سال جاری به نظر می رسد سیستم بانکی همکاری لازم را با صنایع برای تامین نقدینگی مورد نیازها آن‌ها نداشتند. در همین حال بانک مرکزی به تازگی با صدور بخش نامه‌ای اعلام نمود که کلیه دریافت نمایندگان تسهیلات ارزی از حساب ذخیره ارزی باید بازپرداخت وام‌های خود را با نرخ ارز مبادله‌ای انجام دهند. اقدامی که می‌تواند فشار شدیدی را به واحدهای تولیدی وارد کند.

آرمان خالقی عضو کارگروه حمایت از تولید بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ مبادله‌ای را به گرفتن وام با بهره ۳۰۰ درصد تشبیه نموده است.

به گفته وی، در صورت اجرایی شدن بخش نامه تازه بانک مرکزی بسیاری از واحدهای تولیدی دریافت نماینده تسهیلات ارزی با زیان انباشته و در نهایت ورشکستگی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.