رضا شاه از سوادکوه تا ژوهانسبورگ و استبداد شرقی در جامعه آب سالار

۳۰م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «از سوادکوه تا ژوهانسبورگ» نوشته مشترک خسرو معتضد ؤ نجفقلی پسیان برای پنجمین بار از سوی انتشار یافتنات ثالث انتشار یافت.
کتابی خواندنی و مستند دربارهٔ زندگی رضاشاه پهلوی که در آن، حال و وقایع دوران حیات رضاشاه، از بدو تولد تا زمان مرگ او شرح و بررسی شده است. شرح زندگی «رضا شاه پهلوی»، فعالیت ها، به قدرت رسیدن و پایان کار او.

«نجفقلی پسیان» که پدرش ژنرال «حمزه پسیان» از افسران تحصیل کرده روسیه تزاری و از صاحب منصبان دربار «ناصرالدین شاه» بود، از چهره های قدیمی و سرشناس مطبوعات ایران است. او که خود در سال ۱۲۹۸ ه. ش به دنیا آمده، شاهد بسیاری از وقایع دوران حکومت «رضا شاه» بوده و در این کتاب به شرح مطالبی پرداخته که تاکنون در جایی ننوشته و بازگو نکرده است.

«مازندران، محیط نظامی ایران در روزگار جوانی رضاخان، روسیه، گاهواره نظامی گری، مظفرالدین میرزا ولیعهد و دربار او، بدرفتاری و تجاوزات نامحدود روس ها، غائله ی اسماعیل آقا سمیتقو، گزینش رضاخان برای کودتا، آشنایی و آغاز روابط رضاشاه با انگلیس ها، قدرت، فسادپرور است، روابط ایران با روسیه در دوران حکومت رضاشاه، کلنل پسیان و شخصیت و سوابق او، چرا کلنل عصیان کرد؟، سرانجام جانگداز کلنل پسیان، در روسیه چه می گذشت؟!، قزاق خانه اسلحه می خواهد، خودکشی در سوئد، رضاشاه و کمال آتاتورک، قتل دو وزیر و بازیگر مقتدر، چرا تیمورتاش نابود شد؟، دستگیری و قتل سردار اسعد بختیاری، فرار آیرم، فرد دست راست رضاشاه، فاجعه خونین مسجد گوهرشاد، نصرت الدوله فیروز و سرانجام شوم او، مناسبات پهلوی اول با آلمان ها، بزرگ ترین ملاک آسیا، یورش به ایران در سوم شهریور ۱۳۲۰، سرانجام رضاشاه » عناوین فصول بیست و هفت گانه این کتاب است.

این ناشر همچنین به تازگی  کتاب «استبداد شرقی» با عنوان فرعی «بررسی تطبیقی قدرت تام» نوشته کارل آوگوست ویتفوگل را با ترجمه محسن ثلاثی منتشر کرده که با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است. استبداد شرقی مفهومی است که امروزه ذهن بعضی روشنفکران شرقی را به خود مشغول کرده است، به طوری که آنان در شرح سیاست و حکومت کشورهای غربی از همین مفهوم کمک می گیرند. دولت خودکامه شرقی دارای یک دین دولتی بوده و پادشاه مقام قدسی را با منصب دنیایی پیوند می زده است. سرشت متمرکز دولت خودکامهء شرقی وجود دین دولتی را اقتضا می کرده است. موضوع اصلی کتاب مبانی نظام تولید آسیایی و پایه های قدرت تامه است. مستندات تجربی، کتاب حاصل حدود سی سال مطالعات همه جانبه نویسنده در تاریخ تمدنهای آسیایی، اینکار و مایاست. تکیه گاه نظری کتاب، آراء مارکس درباب مبانی نظام آسیایی است که نویسنده کوشیده است با برداشتی بر وفق مشرب اکونومیستی آنرا با مطالعات و یافته های تازه باستان شناسی شرح و به حیطه های تازه ای بسط دهد. ویتفوگل در این کتاب در پی یافتن چرایی سیطره حکومت‌های استبدادی و توتالیتر بر کشورهای شرقی است. وی می‌کوشد دریابد که چه عاملی سبب می‌شود که همواره یک فرد در این کشورها به منزله یک سلطان باشد. ویتفوگل ساختار این جوامع را «آب‌سالار» معرفی می‌کند و معتقد است که این ساختار به گونه‌ای است که حکومت استبدادی را طلب می‌کند. به اعتقاد او، از بطن چنین جوامعی خواه ناخواه چنین حکومت‌هایی سر برمی‌آورند. او برای بررسی تبارهای این دولت‌ها به تاریخ باستان آنها نیز رجوع می‌کند؛ به طور مثال شیوه‌های سرکوب‌گری و شکنجه این دولت‌ها از بخش‌های کتاب است…  این اثر، کتابی کلاسیک است و جزو منبع اصلی جامعه‌شناسی به شمار می‌آید.  

ساکنان تهران برای تهیه این آثار و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.