رفع ۸ ایراد شورای نگهبان به لایحه آیین دادرسی کیفری

۱۳م آذر ،

سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس گفت: طی جلسه روز قبل اعضاء کمیسیون قضایی مجلس، ۸ ایراد اعاده شده از سوی شورای نگهبان در مورد لایحه آیین دادرسی کیفری را برطرف کردند.

 محمد علی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ ۸ ماده تصویب شده قانون آیین دادرسی کیفری اظهار داشت: در جلسه روز قبل کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس به مواد ۳۰۵، ۴۷۷، ۵۱۳، ۵۱۸، ۲۵۵، ۵۲۳، ۵۲۴ و ۵۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به مهمترین مطالب قید شده در این مواد گفت: در ماده ۳۰۵ به نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی پرداخته شده است که با رعایت ماده ۳۵۲ و با حضور هیات منصفه به صورت علنی به آن رسیدگی می‌شود.

 وی در ادامه تصریح کرد: در ماده ۵۱۸ ، بحث قاضی اجرای احکام را داریم که در سیستم آیین دادرسی کیفری موجود چنین چیزی وجود نداشت، این موضوع یک تاسیس جدید است که شخصی به نام قاضی اجرای احکام، وظیفه انجام کارهای مربوط به اجرای احکام کیفری را و تکالیف مشخصی را دارد .

اسفنانی به ماده ۵۲۳ قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت و افزود: نکته قابل تامل دیگر این است که اگر مادری محکوم به حبس یا تبعید شود و طفلی زیر ۲ سال داشته باشد، قانون این اجازه را می‌دهد که طفل تا ۲ سال در کنار مادرش باشد.

وی با اشاره به اصلاحات قانون مجازات اسلامی تصریح کرد: یکی از نکات شاخص اصلاحات این قانون، بحث درجه بندی مجازات است چراکه در قبل حداقل و حداکثری برای مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر مجازات‌ها به ۸ درجه متفاوت تقسیم شده‌اند.

اسفنانی تصریح کرد: با اصلاح صورت گرفته در ماده ۳۰۵ این لایحه جرایم سیاسی و مطبوعاتی با رعایت ماده ۳۵۲ همین لایحه به صورت علنی در دادگاه کیفری مرکز استان محل وقوع جرم و با حضور هیئت منصفه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. (بر اساس ماده ۳۵۲ این لایحه هرگاه قاضی تشخیص بدهد دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.)
 
سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس یادآور شد: در قانون سابق تمامی مجازات شامل اشخاص حقیقی بود لذا اشخاص حقوقی مجازات نمی‌شدند اما در اصلاحات ایجاد شده دراین  قانون پیش بینی شده اشخاص حقوقی با توجه به جرم مرتکب شده مجازات می‌شوند. 

گفتنی است؛ طرح اصلاحیه قانون مجازات اسلامی در مجلس هشتم مطرح شد ولی شورای محترم نگهبان با استناد به ایراداتی این طرح را به مجلس برگرداند، مجددا کمیسیون حقوقی، قضایی ایرادات را بررسی کرد ومتن اصلاحات را به شورای نگهبان ارجاع داد، هم اینک کمسیون نامبرده منتظر اعلام نتیجه شورای نگهبان است تا در صورت تایید مقدمات کار برای ابلاغ مهیا شود.

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.