رقابت برنامه‌سازان با موضوع بیداری اسلامی

جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ۲ تا ۴ مهر

جام جم آنلاین: برنامه‌سازان اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در چهارمین جشنواره این اتحادیه با موضوع بیداری اسلامی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این اتحادیه که کار خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده، اکنون بیش از ۲۰۰ عضو از ۳۰ کشور جهان دارد. اعضای این اتحادیه مدیران شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هستند که برنامه‌های اسلامی تولید می‌کنند.

جشنواره این اتحادیه که امسال به سمت موضوعی شدن حرکت کرده، دوم تا چهارم مهر سال جاری در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

علاوه بر بخش بیداری اسلامی، دبیرخانه جشنواره آثار تولیدی شبکه‌ها و موسسات عضو را در بخش آزاد نیز مورد پذیرش و داوری قرار می‌دهد.

به گفته ابراهیم علی‌برزی، دبیر جشنواره، آثار ارسالی در بخش بیداری اسلامی باید به محورهایی چون زمینه‌های شکل‌گیری، تاریخچه، بررسی روند بیداری اسلامی و همچنین مشخصه‌ها و تفاوت‌های این جنبش در مقایسه با حرکت‌های مورد حمایت دولت‌های استعماری بپردازد.

وی روز گذشته در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در دور اول این جشنواره حدود ۴۰ شبکه، در دور دوم ۴۵ شبکه و در دور سوم به خاطر فعالیت سالانه دبیرخانه جشنواره بیش از ۹۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی اسلامی شرکت کردند؛ انتظار داریم با تداوم برگزاری این رقابت و تغییراتی که به لحاظ محتوایی و موضوعی در جشنواره امسال ایجاد کرده‌ایم، این دوره نیز شاهد حضور بیشتر اعضا باشیم.

دبیر جشنواره ضمن ارائه تعریف از رسانه‌های اسلامی توضیح داد:‌ منظور از رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی اسلامی، شبکه‌هایی است که اهتمام به تولید و پخش برنامه‌های اسلامی داشته باشند، ضمن این‌که از ابتذال، تفرقه بین مسلمانان، توهین به ادیان آسمانی و ایجاد فرقه‌گرایی در تولیدات خود پرهیز کنند.

علی برزی، آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۰ مردادماه جاری عنوان کرد و گفت: از ابتدای شهریورماه ۹۱، جلسات اولیه کمیته‌های بررسی آغاز می‌شود و چون بیشتر داوران خارجی هستند، ۱۰ روز زمان برای ارزیابی آثار ارسالی اختصاص خواهد یافت.

او درباره‌ داوران ایرانی توضیح داد: سال گذشته جمال شورجه و علیرضا سجادپور، داوران ایرانی ما بودند که مطمئنا برخی از آنها در جشنواره امسال نیز داور خواهند بود.

گفتنی است، در این جشنواره داوران ایرانی و خارجی در قالب سه کمیته آثار رادیویی، تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی به بررسی و انتخاب آثار برتر می‌پردازند.

بخش تلویزیونی شامل برنامه‌های نمایشی، گفت‌وگومحور، ترکیبی، مستند، گزارشی، خبری، نماآهنگ، کودک و نوجوان و انیمیشن می‌شود و بخش رادیویی نیز دربردارنده برنامه‌های ترکیبی، نمایش رادیویی، مسابقه رادیویی، میزگرد، کودک و نوجوان و آرم و آنونس است.

در بخش برنامه‌های نمایشی سه جایزه بهترین فیلمنامه، کارگردانی و اثر نمایشی در نظر گرفته شده است. در بخش برنامه‌های گفت‌وگومحور نیز هیات داوران به بهترین برنامه با توجه به رعایت اصول فنی و زیبایی‌شناسی و بهترین برنامه با توجه به محتوا، جوایزی را اهدا می‌کند.

برگزاری بازار فیلم به صورت سالانه یکی دیگر از فعالیت‌های این اتحادیه است. علی برزی درباره بازار فیلم توضیح داد: این بازار فعالیتی است که هرساله همزمان با مجمع عمومی اتحادیه و برگزاری جشنواره اتحاد برگزار می‌شود و منظور از آن تبادل نظرمسوولان، فروش برنامه‌های تولیدی و ایجاد رقابت در محصولات است.

بیش از ۲۰۰ نفر از مهمانان خارجی عضو اتحادیه در این همایش ۲ روزه حضور خواهند داشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.