رقابت مهاراجه‌ها با ایران در زمین مشتری گازی !

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

هند در جهتی اعتماد سازی با پاکستان اعلام نموده که قیمت گاز ال ان جی صادراتی خود iبه پاکستان را متناسب با قیمت گاز صادراتی ایران iبه پاکستان تحت پروژه آی-پی (خط لوله گاز ایران-پاکستان) تعیین خواهد نمود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منابع آگاه با اعلام خبر مسافرت یک هیئت هندی iبه اسلام آباد برای برنامه ریزی در مورد قیمت ال ان جی صادراتی iبه پاکستان گفتند: پاکستان خواهان قیمتگذاری براساس پروژه خط لوله ایران-پاکستان و مطابق ۷۸ درصد قیمت نفت خام با قدری تخفیف است.

هند پیشنهاد نموده که روزانه ۲۰۰ میلیون فوت مکعب ال ان جی را از طریق خط لوله خود iبه مرز واگها برساند.

منابع آگاه می‌گویند: دو طرف در جلسه‌ای در هفته اول ماه سپتامبر، درباره فرمول قیمتگذاری ال ان جی صادراتی iبه پاکستان مذاکره نموده و ارتباط قیمت آن با قیمت نفت کوره یا نفت خام را بررسی نموده‌اند.

یک منبع آگاه با بیان اینکه هند خواهان قیمت بالاتر است گفت: پاکستان برای پیشبرد پروژه خواستار یک قیمت معقول تر شده و ما در مذاکرات آینده میان اسلام آباد و دهلی نو درباره قیمت تصمیم خواهیم گرفت.

علاوه بر این، قیمت اعلام شده از سوی هند iبها حمل و نقل سوخت را که از طریق یک خط لوله ۶۰ کیلومتری از iبهاتیندا iبه مرز واگها خواهد رسید را شامل نمی‌شود. دولت پاکستان برای انتقال گاز iبه شبکه خط لوله گاز شمالی سوئی باید یک خط لوله ۳۰ کیلومتری احداث کند.

یک مقام ارشد دولتی مدعی شد: واردات ال ان جی از هند ممکن ترین گزینه در حال حاضر است زیرا iبه هیچ سرمایه ای احتیاج ندارد و عرضه ظرف چند ماه پس از توافق نهایی آغاز خواهد شد.

به گزارش تفسیری روزنامه اکسپرس تریبون، وی افزود: اگر دولت واردات ال ان جی را از طریق کراچی انجام دهد iبها لوله گذاری از کراچی iبه لاهور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

این در حالیست که یک کارشناس انرژی گفت: هند در حال حاضر با کمبود بیش از چهار میلیارد فوت مکعب گاز در روز مواجه است و این مسئله توان این کشور را در عمل iبه تعهدات خود iبه پاکستان زیر سوال می‌برد.

وی همچنین گفت: پیشنهاد واردات ۲۰۰ میلیون فوت مکعب ال ان جی در روز احتمالا یک برنامه کوتاه مدت است و هند مایل iبه امضای قرارداد بلندمدت برای احداث خط لوله گاز iبه پاکستان است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.