رمان‌های تاثیرگذار با موضوع خلیج فارس بنویسیم

۰۶اردیبهشت،

به اعتقاد اکبر صحرایی نویسنده از جشنواره خلیج فارس انتظار می‌رود که نگارش رمان‌های تاثیرگذار را به نویسندگان پیشکسوت و جوان سفارش دهد.

به گزارشممتازنیوز، اکبر صحرایی نویسنده ادبیات انقلاب در گفتگو با ستاد اطلاع رسانی سومین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس اظهار کرد: من به طور کلی با مقوله‌ای با عنوان جشنواره موافقم. جشنواره در واقع راهکاری است برای رسیدن به اهداف مد نظر، به خصوص در مبحث خلیج فارس که یک حوزه فرهنگی، سیاسی و بومی است و ما در حال حاضر در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که بحث خلیج فارس به دلایل متعددی پررنگ شده است و جشنواره می تواند راهکاری موثر باشد.

وی افزود: علاوه بر تمامی ابعاد چنین جشنواره ای، مقوله ادبیات از اهمیت به سزایی برخوردار است. ادبیات می‌تواند مادر و زیربنای این جشنواره قرار گیرد زیرا مادر هنرهای دیگر ما اعم از فیلمنامه‌نویسی، و… است و برای پرورش و خلق انواع گوناگون آثار هنری به ادبیاتی غنی نیازمندیم. به ویژه بخش ادبیات داستانی که تاثیر مستقیم و ویژه ای بر مخاطب دارد.

این داستان‌نویس عنوان کرد: من اعتقاد دارم که برای رسیدن به اهداف مد نظر جشنواره، یکی از ابزارهای مناسب که اتفاقا شاید هزینه کمتری نیز در بر داشته باشد، پرداختن به حوزه داستانی این جریان است. یعنی ما می‌توانیم با راهکارهای خاصی، نویسندگان حرفه ای در حوزه ادبیات داستانی مان را به این سمت و سو ببریم که موضوع خلیج فارس را مطرح کرده و در مورد آن رمان خوب، ماندگار و تاثیرگذار تالیف کنند.

وی ادامه داد: قطعا کتاب ابزاری است که در طول تاریخ باقی خواهد ماند، چنان که ما همواره هنگامی که در حوزه های دیگر اعم از سیاسی ، فرهنگی، تاریخی و … نیز می خواهیم به موضوع خلیج فارس اشاره می‌کنیم ، می گوییم در فلان کتاب نقشه خلیج فارس وجود دارد و یا به متون مربوط به خلیج فارس و یا سفرنامه هایی که در این رابطه موجود است اشاره می کنیم و از طریق همین اسناد می توانیم عنوان کنیم که در چه زمانی و به چه دلایلی این خلیج ، به عنوان خلیج فارس نام گرفته است.

این نویسنده دفاع مقدس تشریح کرد: همان گونه که می بینیم استناد ما همواره کتاب و متون است و برای اینکه یک متن یا کتاب، تاثیرگذاری خاص خودش را داشته باشد قطعا می توان نویسندگان حرفه ای و حتی نویسندگان جوان را به سمت و سوی رمان کشاند و نام خلیج فارس و اتفاقات مربوط به آن و حتی حوادث تاریخی که در رابطه با مقوله نام گذاری و شهرت این خلیج به خلیج فارس است را از این طریق مطرح و در دسترس عموم مردم قرار داد. در واقع می توان اسناد تاریخی را در یک رمان جذاب، گیرا و حرفه ای گنجاند، ضمن اینکه چنین رمان‌هایی پایه و مبنایی برای ساخت فیلم ها و همچنین خلق دیگر آثار هنری باشد.

وی عنوان کرد: به طور کلی نفس برگزاری جشنواره خوب است، البته اما و اگرهایی هم دارد و چنانچه به صورت صحیح و اصولی به جشنواره ای پرداخته نشود تبدیل به آفتی  ضد خودش خواهد شد، همان گونه که متاسفانه برخی از جشنواره های ما در این سال ها دچار این مسئله شده اند.

برگزیده داستان پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد ابراز کرد: اگر برگزاری چنین برنامه ای اصولی و حرفه ای باشد قطعا می تواند نقش مطبوع، خوب و تاثیرگذاری در انتقال یک مبحث تاریخی، فرهنگی و حتی سیاسی داشته باشد./ی۲ 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.