رواج اسکناس های پلاستیکی درانگلیس

۲۷م آذر ،

بینا- پس از ۳۰۰ سال استفاده از اسکناس کاغذی ، اسکناس‌های پلاستیکی از سال ۲۰۲۴ در انگلیس رواج خواهند یافت. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد از سه سال دیگر قرار است یک میلیارد پوند اسکناس پلاستیکی در چاپخانه این بانک، چاپ و توزیع شود.
به گزارش بینا از واحد خبر، هزینه تولید اسکناس‌های پلاستیکی اگر چه گران‌تر است، به سبب قابل شستشو بودن، جذب کم‌تر باکتری و در نتیجه، بهداشتی‌تر بودن، عمر بیش‌تری دارند.
این اسکناس‌ها برای اولین بار از سال ۱۹۸۸ میلادی در استرالیا ، به منظور مبارزه با چاپ اسکناس تقلبی، رواج یافت و اکنون در دیگر کشورها همچون زلاند نو، رومانی، گینه نو، مکزیک و ویتنام، رواج دارد.
در ایرلند شمالی نیز به منظور بزرگداشت هزاره میلادی، در سال ۱۹۹۹ اسکناس پلاستیکی چاپ شد.
کریس سالمون، صندوقدار بانک مرکزی انگلیس گفت جایگزینی اسکناس‌های پلاستیکی با کاغذی، از مدت‌ها پیش بررسی شده بود و در ابتدا قرار است اسکناس‌های پنج پوندی که بیش‌تر مورد استفاده‌اند، چاپ شوند.
عمر اسکناس‌های پلاستیکی بیش از اسکناس‌های کاغذی است برای نمونه اسکناس پنج دلاری کاغذی استرالیا، شش ماه عمر دارد در حالی که اسکناس پنج دلاری پولیمری، چهل ماه عمر می‌کند.
همچنین به سبب مقاومت در برابر خم و چروک شدن، استفاده از اسکناس‌های پلاستیکی در عابربانک‌ها راحت‌تر است اما چون باید این دستگاه‌ها را تغییر داد تا بتوانند اسکناس‌های پلیمری را بپذیرند، نیاز به هزینه‌های اضافی دارند.
این قبیل اسکناس‌ها همچنین به سبب نیاز کم‌تر به تولید، با محیط‌زیست سازگارترند و در صورت نیاز به جایگزینی، قابل بازیافت‌اند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.