روایت رسانه مصری از اعتراضات در عربستان/تشییع باشکوه شهید قطیف

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه المصری الیوم نوشت هزاران نفر از شیعیان در تشییع پیکر شهروندی که در جریان اعتراضات به بازداشت شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی در منطقه شرقی عربستان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی به شهادت رسیده بود، شرکت کردند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت کشور رژیم عربستان در توجیه اقدامات سرکوبگرانه رژیم، ازسرگیری اعتراضات را “عمل مجرمانه و فتنه انگیزی” توصیف کرده بود.

به نوشته این رسانه مصری، فعالان می گویند تک تیراندازانی از پلیس عربستان با استقرار در پشت بامهای ساختمانها، دو معترض را کشتند، با این حال وزارت کشور عربستان با وجود اعتراف به کشتن معترضان، نحوه به شهادت رساندن این معترضان را منکر شد.

این رسانه مصری نوشت بازداشت شیخ النمر و کشته شدن دو معترض سبب تشدید تنشها در بیشتر مناطق ناآرام عربستان شد که اقلیت شیعه در آن سکونت دارد.

این در حالی است که سفارت آمریکا در ریاض از اتباع خود خواسته است در هنگام رفتن به منطقه شرقی جانب احتیاط را در پیش گیرند.

المصری الیوم نوشت : شیعیان منطقه شرقی مدتهای مدیدی است که از تبعیض و به حاشیه رفتن شکایت می کنند، اما رژیم عربستان آن را تکذیب می کند.

این رسانه افزود فعالان، نوارهای ویدئویی را در اینترنت قرار داده اند که می گویند مربوط به تشییع پیکر محمد الفلفل یکی از کشته شدگان اعتراضات قطیف است که جمعیت انبوهی در آن شرکت کردند و همه شعار مرگ بر محمد بن فهد در اشاره به امیر منطقه شرقی سر می دادند.

پایگاه راصد هم نوشت نیروهای امنیتی سعودی خود را از مراسم تشییع این شهید که در خیابان اصلی مرکز شهر قطیف برگزار شد، دور نگه داشتند.

 با این حال گروهی از شخصیتهای مطرح محلی از جمله شیخ عبدالله الخنیزی در بیانیه ای اعلام کرده اند با توجه به مرحله دشوار و سختی که قطیف در آن به سر می برد، همه تمام تلاشهای خود را برای حفظ جامعه از هرگونه تنش امنیتی برای حفظ جان مردم به کار گیرند.

 

رسانه مصری نوشت عربستان به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در پی بازداشت شیخ النمر اعتراف کرده، اما وزارت کشور آن اعلام کرده است هیچ درگیری میان معترضان و پلیس رخ نداده است.

 البته وزارت کشور عربستان مدعی شده است تعداد اندکی در منطقه العوامیه در پی بازداشت شیخ النمر تجمع کرده بودند، اما هیچ درگیری امنیتی رخ نداد.

خاطر نشان می شود نیروهای امنیتی عربستان شیخ النمر را به سبب انتقاد از سیاستهای سرکوبگرانه رژیم حاکم به طرز ناجوانمردانه ای بازداشت کردند که این اقدام موجی از خشم و انزجار در میان مردم عربستان به ویژه شرق این کشور به وجود آورده است

 

اعتراضات در شرق عربستان در مارس ۲۰۱۱ زمانی آغاز شد که رژیم آل خلیفه قیام مردم بحرین را با کمک نیروهای سعودی و شیوخ خلیج فارس به شدت سرکوب کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.