روزانه هفت هزار نفر در جهان به ویروس ایدز آلوده می شوند

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‘عباس صداقت’ در گفت و گویی افزود: ۹۷ درصد این آمار مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

وی ادامه داد: از این هفت هزار نفر هزار مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز، یک هزار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال و ۴۱ درصد آن را افراد ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می دهند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در زمینه وضعیت ایدز در ایران بیان داشت: سیمای اپیدمی -شیوع- بیماری ایدز در ایران مربوط به مصرف کنندگان مواد مخدر به ویژه مصرف کنندگان تزریقی است.

صداقت خاطرنشان کرد با اجرای برنامه های کاهش آسیب در کشور توانسته ایم شیوع ویروس ایدز HIV را در این گروه پرخطر در حدود ۱۵ درصد نگه داریم که این سکون در شیوع بیماری ایدز بیانگر موفق بودن ایران در اجرای برنامه های کاهش آسیب است.

وی اظهار داشت: آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نشان می دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز رو به کاهش است ولی سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش است.

به گفته صداقت، در سال ۸۹ ، ۳۲۹ مورد ثبت شده ابتلا به ایدز HIV از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور داشته ایم، که این امر نشان دهنده خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است بنابراین توجه به الگوی انتقال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در زمینه وضعیت ابتلا زنان و کودکان گفت: در سال های اخیر با توجه به اینکه تعداد موارد ابتلا به بیماری ایدز HIV روند کاهشی را نشان می دهد با این حال سهم زنان در ابتلا به بیماری رو به افزایش است و زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

صداقت گفت: بررسی روند کودکان مبتلا متولد شده از مادران مبتلا به بیماری HIV نشان می دهد که تعداد موارد، از حدود ۱۴ مورد ابتلا به ۳۸ مورد در سال ۸۹ رسیده است.

وی افزود: براساس تخمین های علمی انجام شده پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

صداقت اظهار داشت: با توجه به آمار بیش از ۲۰ هزار نفر شناسایی شده در کشور، تخمین زده می شود حدود ۷۰ هزار در کشور به این بیماری مبتلا شده اند که هیچ گونه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را دریافت نمی کنند.

وی در خصوص سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدز در کشور نیز گفت: این برنامه پس از تصویب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات دولت رسیده است.

صداقت گفت: این برنامه بر الگوی جدید انتقال ویروس ایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به ویژه ارتباطات جنسی در سوء مصرف کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب پذیر و جوانان و نوجوانان و توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری تاکید ویژه دارد.

وی افزود: همچنین در این برنامه همچنان بر لزوم توجه به برنامه های کاهش آسیب و ادامه این برنامه ها در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۱۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.