روزنامه انگلیسی گاردین: ایران و غرب با مشوق پیشنهادی کارآمد به میز مذاکره بازگردند/تولیدی/

خبرگزاری آریا-مواضع ایران و غرب مذاکرات مسکو  را پیچیده کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، در حالی که گروه ۱+۵ و ایران در مذاکرات مسکو بر موضع خود تاکید داشتند و بسته های مشوقی غرب در راستای کاهش تحریمها نبوده است،فعالیت غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد می تواند اهرم فشار ایران برای لغو تحریمهای اقتصادی  باشد.

جامعه جهانی درباره پیامدهای فاجعه بار حمله نظامی به ایران اجماع کامل دارند و حتی ” شائول مفاز” معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی آخرین مقام بلندپایه اسرائیل است که موضع خود را با بنیامین نتانیاهو جدا کرده و حل مناقشه فلسطین را مهمتر از حل بحران هسته ای ایران می داند.

با توجه به این دیدگاه انتظار می رفت  مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵  مشتاقانه و با حداکثر تلاش برای حل بحران هسته ای عازم مذاکرات مسکو شوند. اما مذاکرات در این مسیر پیش نرفت.

در حالی که غرب در ازای توقف اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد به ایران پیشنهاد کرده است که امنیت فعالیت هسته ای و قطعات یدکی ناوگان فرسوده هواپیماهایی این کشور را تامین می کند اما این بسته پیشنهادی غرب منافع چندانی برای ایران در بر ندارد.

گروه ۱+۵ که متشکل از کشورهای انگلیس، چین، فرانسه،روسیه،آمریکا و آلمان است دیگر خواستار توقف تمام فعالیتهای غنی سازی در خاک ایران نیستند و پیشنهاد تازه غرب ادامه غنی سازی با غنای ۵ درصد می باشد.

گاردین در ادامه این سوال را مطرح می کند که در صورتی که ایران با توقف کامل غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد بدون  درخواست متقابل برای کاهش یا لغو تحریمهای اعمال شده غرب بر بخش نفت و بانک مرکزی موافقت کند ، آنگاه ایران چه اهرم فشاری برای توقف تحریمهای اقتصادی غرب  در اختیارخواهد بود؟

برای کارایی تحریمها علاوه بر معتبر بودن آن باید قابل تعلیق هم باشند و در حال حاضر تحریمهای اعمالی فاقد این ویژگیها می باشد.اعطای امتیاز و سازش از سوی یکی از طرفین راه را برای سازش طرف دیگر باز می کند. بی اعتمادی بسیار زیاد میان ایران و غرب و پافشاری  طرفین بر مواضع خود  بدون هیچ گونه سازش امکان دستیابی به توافق را غیرممکن می کند

این در حالی است که لغو تحریمها دردستور کار، گروه ۱+۵ در مذاکرات مسکو نبوده است .  دو بسته پیشنهادی غرب در ازای تعطیلی فعالیتهای غنی سازی سایت فردو  در راستای تعویق در اجرای تحریمهای نفتی از سوی اتحاویه اروپا نبوده  وایران نیز بر درخواست خود مبنی بر به رسمیت شناختن حقوق هسته ای خود و غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز به شدت پافشاری کرده است.

گاردین در پایان به ایران وغرب پیشنهاد می کند که با فهرستی از مشوق های پیشنهادی کارآمد که موافقت طرف دیگررا در بر داشته باشد به میز مذاکره بازگردند نه تنها با فهرستی از درخواستها.



خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.