روز حمایت از تولید ملی و کارگر ایرانی

زندگی انسان بر محور کار می‌گردد، کار و تلاش، بزرگ‌ترین و زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسان را تشکیل می دهد. با کار کردن استعدادهای افراد شکوفا می شود و تمدن های بزرگ با کار و تلاش افراد به وجود آمده اند.

بنابراین پیشرفت و توسعه جوامع، حاصل تلاش و کوشش کارگران است.

تعریف کارگر:

کارگر از نظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما ،کار می‌کند.

جایگاه کار و کارگر در اسلام:

کار و کارگر در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، کارگران یکی از شریف‌ترین انسان های اجتماع محسوب می شوند، پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) از کار کردن‌ به عنوان عملی دنیوی و اخروی که دارای اجر و ثواب بسیار است، یاد نموده و نسبت به آن توصیه‌های بسیار کرده‌اند.

در اسلام به کارگری که برای اداره زندگی خانواده‌اش سعی و تلاش می‌کند، عنوان ‘جهاد کننده در راه خدا اطلاق شده است.’ در روایات آمده است،که حضرت محمد(ص)،بر دستان پینه بسته کارگر بوسه زده و این امر نشان دهنده اهمیت و ارزشی است که کار و کارگر در اسلام دارد.

‌بیکاری و تن پروری در اسلام امری ناپسند ‌و مطرود است، امام صادق(ع) در این مورد می‌فرماید: خداوند متعال بیکاری را دشمن انسان می‌داند.

خداوند این قانون را در طبیعت به ودیعه نهاده که بدون تلاش و کوشش هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. در آیه ۳۹ سوره نجم آمده: ‘ و ان لیس للانسان الا ما سعی’ برای انسان چیزی جز آنچه که از راه تلاتش و کوشش بدست آورد،نیست’.

*دیدگاه رهبران نظام جمهوری اسلامی درباره کارگر

رهبران نظام ما بر اساس آموزه اسلامی اهمیت و نقش کار و کارگر در جامعه اسلامی را تبیین کرده و همواره از آنان تجلیل نموده اند.

امام خمینی (ه)در این باره می فرماید:’حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است.’

و یا در جای دیگر فرمودند:’ چرخ عظیم جوامع بشری، با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است.’

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص ارزشمندی این شغل می‌فرماید: ‘تقدس کار و تکریم کارگر باید در راس برنامه‌ها باشد و در منطق اسلام، کار، عمل صالح و عبادت است که این، جایگاه و ارزش کارگر را در نظام اسلامی نشان می دهد.’‍

آیت الله خامنه ای همچنین فرمودند:’من به کارگران سفارش می‌کنم در هر بخشی و در هر جایی که مشغول هستند کار را عبادت بدانند. این کاری که شما برای توسعه و پیشرفت کشور می‌کنید، یک عبادت قطعی است. به مسئولان هم سفارش می‌کنم که ارزش طبقات کارگر و محروم و مستضعف و این مردم مؤمن را بدانند. کارگران قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آنها چقدر در سرنوشت یک ملت مؤثر است.’

بر این اساس با توجه به نقش و اهمیت کار و کارگر در کشور ،باید نسبت به حل مشکلات معیشتی آنان بیش از پیش اقدام شود تا چرخ های اقتصاد کشور با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

روز گذشته و در آستانه روز جهانی کارگر رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یک کارخانه تولید داروی داخلی در جمع هزاران نفر از کارگران نمونه سراسر کشور سخنانی ایراد کردند که می توان حق مطلب را در کلام ایشان یافت آنجا که فرمودند: تحقق واقعی اهداف مختلف کشور از جمله استقلال سیاسی، نیازمند خوداتکایی و استقلال اقتصادی است، استقلال اقتصادی نیز به شکل گیری تولید ملی مشروط است و تولید ملی نیز با احترام «حقیقی، همگانی و عملی» به کار ایرانی و سرمایه ایرانی به وجود خواهد آمد.

تاریخچه نامگذاری روز کارگر:‌

در اول ماه مه ۱۸۸۶ میلادی، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران، که برای هشت ساعت کار در روز و حق تشکیل اتحادیه های کارگری برپا شده بود، آنان را به خاک و خون کشیدند.

چند روز بعد از این واقعه دادگاه چندتن از رهبران کارگران را محاکمه و به مرگ محکوم کرد. یکی از رهبران کارگران اعتصابی، پس از اعلام رأی، در برابردادگاه چنین گفت: ‘ کارگران اینک دریافته اند که می توانند با اتحاد و همبستگی و مبارزه جمعی بر مشکلات خود فائق آیند. آنان می دانند که چه قدرت عظیمی در اتحاد ایشان نهفته است، به همین علت است که کارفرمایان با تمام توان می کوشند تا اتحاد کارگران را بشکنند و میتینگ کارگران را به خاک و خون بکشانند. ما کارگران گردهم آمدیم تا اندکی از حقوق خود را باز پس بگیریم؛ اما اکنون از دادگاه و زندان سر در آورده ایم. آیا این است معنای برابری و عدالت در جامعه ما؟ امروز اگر صدای حق طلبانه ما را با گلوله خفه می کنید، مطمئن باشید که این صداها از این پس خاموش شدنی نیست، بلکه هر روز طنین آن رساتر خواهد شد.’ رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند؛ اما حقانیت گفته هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد.

در سال ۱۸۸۹ میلادی، کنگره بین المللی کارگران در پاریس، به پیشنهاد نماینده کارگران امریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزید و در پی آن در بسیاری از کشورهای دنیا، کارگران، با برپایی اعتصاب و تظاهرات گسترده، این روز را گرامی می دارند. و یاد و خاطره کارگران به خاک و خون کشیده شده آن روز تاریخی را ارج می نهند.

گزارمیز**۱۹۱۲**۱۸۳۳** ۱۵۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۵۰۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.