روسیه به انگلیس هشدار دیپلماتیک داد

جهان > روسیه‌و قفقاز
وزارت امورخارجه روسیه درمورد تهدید انگلیس مبنی بر حمله به سفارت اکوادور در لندن به بهانه دستگیری ‘جولیان آسانژ’ بنیانگذار سایت ویکی لیکس، هشدار داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز شنبه از مسکو گزارش داد: وزارت خارجه روسیه تهدید انگلیس مبنی بر پس گیری عنوان محل دیپلماتیک از ساختمان سفارت اکوادور را نقض اصول مبانی اخلاقی درعرصه دیپلماسی خواند.

وزارت خارجه روسییه افزود: قابل تصور نیست، دولتی روح و مفاد کنوانسیون وین در ارتباط با روابط دیپلماتیک بویژه موارد تصریح شده در بند شمار ۲۲ را که اصولی ثابت شده اند، نقض کند.

این گزارش می افزاید: مسکو ضمن هشدار به لندن درمورد تفسیر و برداشت خاص از قانون در مورد دستگیری آسانژ که پناهندگی اکوادور را دریافت کرده و در سفارت این کشور نیز پناه گرفته است، اعلام کرد، انگلیس به بسیاری از افراد مظنون به ارتکاب جرائم فاحش که دیگر کشورها خواهان استرداد آنها برای محاکمه هستند، پناهندگی داده است.

درپی اظهارات ‘ویلیام هیگ’ وزیر امورخارجه انگلیس درارتباط با اعطای پناهندگی کیتو به جولیان آسانژ ناشر اینترنتی اطلاعات محرمانه دولتی که آمریکا را به خشم آورده، وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد برای استرداد آسانژ به سوئد قادر است ساختمان سفارت اکوادور در لندن را فاقد عنوان مکان دیپلماتیک اعلام کند.

آسانژ که از سوی دادستانی سوئد به آزار و اذیت جنسی دو زن متهم شده است، این اتهامات را بی اساس خوانده و رد کرده است.

پس از اینکه دادگاه های انگلیس استرداد بنیانگذار ویکی لیکس به سوئد را تایید کردند، وکلای آسانژ این پرونده را سیاسی خوانده و اعلام کردند در صورت چنین اقدامی، ممکن است وی به دلیل افشاگری های سایت ویکی لیکس به آمریکا تحویل و حتی با مجازات اعدام مواجه شود.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس گفت: هیچ کس از جمله مقامات اکوادور نباید هیچ گونه شک و تردیدی درباره عزم ما برای اجرای تعهدات قانونی لندن در قبال استرداد آسانژ داشته باشند.

تنش دیپلماتیک میان انگلیس و اکوادور پنجشنبه گذشته با تهدید لندن مبنی بر احتمال لغو مصونیت دیپلماتیک سفارت این کشور و استفاده از زور برای ورود به داخل ساختمان با هدف دستگیری آسانژ، تشدید شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.