روسیه حمایت نظامی از اسد را علنی کرد

یک روزنامه انگلیسی از عزیمت مجدد کشتی روسی حامل بالگرد به سمت سوریه پس از توقف آن در آبهای انگلستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دیلی تلگراف در گزارش خود می نویسد : کشتی “ام.وی آلد” که حامل بالگردهای نظامی و سیستم دفاعی است، بار دیگر عازم سوریه می شود.

روسیه اعلام کرده که بالگردهای موجود در این کشتی، بالگردهای بوده اند که تعمیر شده و سایر تسلیحات موجود در آن نیز مواردی هستند که به سوریه امکان می دهند در برابر تهدیدهای خارجی از خود دفاع کند.

روسیه تلاش دارد تا ضمن حفظ سوریه به عنوان یک متحد دوران جنگ سرد و آخرین دژ باقیمانده مسکو در منطقه خاورمیانه به دنبال ساقط کردن صدام از سوی آمریکا به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به روسیه ، همچنان یک متحد نزدیک به خود در این منطقه داشته باشد و در این ارتباط پیام های لازم را به غرب برساند.
این خبر در حالی منتشر می شود که هنوز شایعات مطرح شده در مورد اینکه روسیه اقدام به سرنگون کردن جنگنده ارتش ترکیه در آسمان سوریه کرده به قوت خود باقی است و فردا نیز قرار است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) برای بررسی این موضوع نشست فوق العاده برگزار می کند.روسیه در هفته گذشته نیز از عزیمت دو ناو خود به بندرطرطوس در سوریه خبر داده بود.

سوریه از سالهای دور یکی از مشتریان اصلی تسلیحات روسی بوده و برای مثال در ژوئیه ۲۰۱۲، خبرگزاری رسمی چین به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه گزارش داد که روسیه قرارداد فروش تجهیزات نظامی هوایی به سوریه را نهایی می‌کند. لاوروف تاکید کرده بود که این تجهیزات نظامی هوایی تنها در صورتی که سوریه مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در هفته گذشته نیروی دریایی انگلیس این کشتی روسی را در سواحل اسکاتلند متوقف کرده و اجازه ادامه حرکت را به آن نداده بود. این اقدام به دلیل لغو بیمه نامه این کشتی روسی انجام شده بود.

شرکت بیمه استاندارد کلوب انگلیس پیش از این بیمه نامه کشتی های شرکت Femco را که یک شرکت دریایی روسی است صادر می کرد اما مدتی قبل اعلام کرد که بیمه نامه تمام کشتی های روسی را لغو کرده و متوقف شدن این کشتی روسی در سواحل اسکاتلند نیز به همین دلیل انجام شده بود.
به نوشته دیلی تلگراف، کشتی روسی با پرچم جزایر “کوراکائو” که در دریای کارائیب قرار دارد در آبهای انگلیس تردد می کرد و بعد از متوقف شدن مجددا به بندر”مارمانسک” بازگردانده شد.
روسیه در همین رابطه اعلام کرده که بیم آن را دارد که نیروهای انگلیسی به این کشتی حمله کنند از همین رو، ام.وی آلد از یک مسیر دیگر عازم سوریه خواهد شد.
بر اساس اعلام مسکو، ام.وی آلد این بار با پرچم روسیه عازم سوریه می شود و این به آن معناست که هرگونه دخالت در کار این کشتی و یا تلاش برای متوقف کردن آن موجب بروز تنش میان روسیه و کشورهای دیگر می شود.
در شرایطی که برخی تحلیلگران مدعی جدی شدن گزینه جنگ با سوریه بواسطه سقوط جنگنده ترکیه در سوریه می باشند اینکه مسکو اعلام می کند کشتی حامل تسلیحات را با پرچم روسیه عازم سوریه می کند به آن معناست که روسیه در این شرایط نیز حاضر به رها کردن بشار اسد نیست.

ام وی آلد در عزیمت دوباره خود با یک کشتی دیگر همراه خواهد بود و هر چند هنوز اعلام نشده که این کشتی نظامی است یا خیر اما احتمال دارد که مسکو با هدف محافظت از این محموله یک ناو را به همراه آن به سوی سوریه گسیل کند.

نگاهی به روابط نظامی و دلایل حمایت روسیه از سوریه
در کنار روابط تاریخی – سیاسی مزبور بین دمشق – مسکو ، روابط نظامی دو طرف نیز در سایه روابط سیاسی از گستردگی و سطح خوبی برخوردار است و همین امر باعث شده است تا بیشتر سلاح ها و تجهیزات نظامی ارتش سوریه از سوی روسیه تامین شود.
به طور کلی سوریه و روسیه از دیر باز و حتی قبل از فروپاشی شوروی و در زمان حیات حافظ اسد رییس جمهوری فقید سوریه دارای روابط دیرینه، گرم و عمیق در ابعاد مختلف سیاسی ، نظامی و اقتصادی بوده اند.
به طور کلی زمینه های همکاری نظامی بین دمشق و مسکو را می توان در حول چند موضوع مهم شامل فروش جنگنده های میگ ۳۱ ، استقرار سیستم های موشکی روسیه اس اس ۲۶ یا اسکندر در سوریه و انتقال ناوهای ناوگان دریای سیاه روسیه از بندر سواستوپول برای ایجاد پایگاه دریایی در بندر طرطوس سوریه در مدیترانه و تقویت توان دفاعی سوریه با سلاح‌ های جدید و مدرن روسیه نظیر سامانه موشکی و دفاعی اس ۳۰۰ ذکر کرد.
روسیه هم تلاش دارد تا ضمن حفظ سوریه به عنوان یک متحد دوران جنگ سرد و آخرین دژ باقیمانده مسکو در منطقه خاورمیانه به دنبال ساقط کردن صدام از سوی آمریکا به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به روسیه ، همچنان یک متحد نزدیک به خود در این منطقه داشته باشد و در این ارتباط پیام های لازم را به غرب برساند.
رهبران کرملین مایل نیستند آمریکا با طرح بهانه های مختلف بخواهد زمینه را برای تکرار سناریوی جدید مشابه سناریوی عراق در منطقه خاورمیانه برای سوریه فراهم کند و این موضوع را به راحتی می توان در موضع گیری های مقام های روسیه مشاهده کرد.
به طور کلی زمینه های همکاری نظامی بین دمشق و مسکو را می توان در حول چند موضوع مهم شامل فروش جنگنده های میگ ۳۱ ، استقرار سیستم های موشکی روسیه اس اس ۲۶ یا اسکندر در سوریه و انتقال ناوهای ناوگان دریای سیاه روسیه از بندر سواستوپول برای ایجاد پایگاه دریایی در بندر طرطوس سوریه در مدیترانه و تقویت توان دفاعی سوریه با سلاح‌ های جدید و مدرن روسیه نظیر سامانه موشکی و دفاعی اس ۳۰۰ ذکر کرد.
قرارداد فروش جنگنده های پیشرفته روسی از نوع میگ به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در جریان سفر ماه اوت ۲۰۰۸ بشار اسد رییس جمهوری سوریه به روسیه امضا شد که قول آن به سوریه از سوی روسیه از سال ۲۰۰۷ داده شده بود و در سال ۲۰۰۸ قرارداد آن امضا شد.
امضای این قرارداد بین دمشق – مسکو موجب نگرانی اسراییل از دستیابی سوریه به این جنگنده های پیشرفته و انجام تحرکاتی از سوی تل آویو برای ممانعت از تحویل آنها به سوریه شد.
بر اساس اعلام خبرگزاری یونایتد پرس ، سرعت پروازی جنگنده های مورد نظر در قرارداد امضا شده میان سوریه و روسیه فوق العاده بالا بوده و این جنگنده ها در محدوده ۱۱۰ مایلی توانایی هدف قرار دادن اهداف مختلف را دارند.
علاوه بر این جنگنده های میگ ۳۱ ، قدرت خنثی کردن موشک زمین به هوا را دارند و به طور همزمان می تواند بیست و چهار مکان را در برد ۱۸۰ کیلومتری هدف قرار دهند.

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.