روسیه و چین برحل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کردند

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، دو طرف در این دیدار در مسکو در باره مسایل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مذاکره و رایزنی کردند.

رویدادها و تحولات خاورمیانه، بحران سوریه، مساله فلسطین و اوضاع منطقه خلیج فارس در مرکز توجه این دیدار قرار داشت و دو طرف در بسیاری از این مسایل مواضع مشترک یا نزدیک داشتند.

طرفین در این دیدار خاطرنشان کردند که مسایل بحرانی در منطقه خاورمیانه باید توسط ملت های این منطقه از راه های مسالمت آمیز و از طریق گفت و گوهای گسترده ملی بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

معاونان وزرای خارجه روسیه و چین تاکید کردند که مساعی جامعه بین المللی برای کمک به این روندها باید بر اساس اصول بنیادین قوانین بین المللی از جمله احترام به استقلال، حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها استوار باشد.

ˈبوگدانفˈ و ˈژائو شوˈ با توجه به ادامه بحران سوریه خواستار حل و فصل فوری مسایل این کشور مطابق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و توافقنامه سی ام ماه ژوئن ˈگروه اقدامˈ در ژنو شدند.

آنها خاطرنشان کردند: تلاش های ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه باید در نیل به این اهداف نقش مهم ایفاء کند.

طرفین همچنین بر عزم متقابل برای ادامه همکاریهای سیاسی میان روسیه و چین و تشریک مساعی در باره اوضاع خاورمیانه در چارچوب دوجانبه و چندجانبه ازجمله گروه ˈبریکسˈ تاکید کردند.

روسیه و چین در مسایل سوریه موضع واحدی دارند و بر خلاف کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا که از بحران این کشور برای نیل به اهداف ژئوپلیتیک سوء استفاده می کنند، بر خودداری از مداخله در امور داخلی سوریه تاکید دارند.

مسکو و پکن تاکنون سه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را که راه را برای مداخله در امور سوریه را هموار می کرد، وتو کرده اند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ ** ۱۹۱۷

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.