روند رو به رشد تولید مواد معدنی در ۵ ماه نخست امسال

طی۵ ماهه نخست امسال با وجود کمبود نقدینگی ، مشکل تامین مواد اولیه ، مشکلات بانکی و تحریم ،تولید محصولات معدنی از رشد مطوبی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، ‌آمار اولیه منتشرشده از وزارت صنعت معدن وتجارت نشان می دهد که طی  پنج ماه ابتدای امسال میزان تولید فولاد خام در کشور به بیش از ۶میلیون و ۲۵۰هزار تن رسید این در حالیست که تولید فولاد خام در مدت مشابه سال قبل به پنج میلیون و ۷۴۴هزار تن رسیده بود.

محسن صالحی نیا در این خصوص اظهار داشت:میزان تولید فولاد خام طی این مدت رشد ۷٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و ۹۳ درصد از برنامه پیش بینی شده در این بخش محقق شده است.

وی افزود:با اجرای سیاست های حمایتی ،تولید فولاد در ۶ماهه دوم سال افزایش خواهد یافت و کل برنامه پیش بینی شده محقق می شود.

لازم به ذکر است: در این مدت نزدیک به ۵۸۰هزار تن از کل تولید در اختیار شرکت های خصوصی قرار داشت که میزان تولید در این بخش نیز با افزایش ۹٫۳درصدی همراه شد.

همچنین گزارش های اولیه حاکی است که طی این مدت بیشترین میزان رشد متعلق به شرکت فولاد مبارکه بود به طوری که رشد نزدیک به ۱۴درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این با افزایش قابل توجه تولید شمش در فولاد هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شرکت نیز به رشد بالای تولید دست یافت.

همچنین در این رابطه فاطمیان  مدیرکل دفتر امور صنایع معدنی تصریح کرد: در دوره زمانی یاد شده تولیدفولاد خام توسط بخش خصوصی با رشد۹٫۳ درصدی  و تولید فولاد خام توسط بخش دولتی با رشد ۸٫۸ درصدی مواجه بوده است.

رشد تولید محصولات فولادی در نیمه دوم سال

صالحی نیا رشد تولید محصولات فولادی را طی این مدت نیم درصد عنوان کرد و اظهار داشت:این بخش هم مطابق برنامه پیش نرفته و در ۶ماه دوم به طور حتم با افزایش تولید همراه خواهد بود.

بر اساس این گزارش تولید محصولات فولادی در کشور تا پایان مرداد ماه از مرز هفت میلیون و ۲۰۰هزار تن عبور کرد که این رقم  تقریبا برابر با تولید محصولات سال گذشته است.

همچنین به گفته فاطمیان  طی ۵ ماهه نخست امسال ، تولیدکاشی و سرامیک از رشد ۷٫۷ درصدی ،  تولید روی از رشد ۴٫۸ درصدی  و محصولات فولادی نظر آهن نبشی ، میلگرد و غیره حاکی رشد۳٫۳درصدی دارد.

وی تصریح کرد: در مدت زمان یاد شده تولید سیمان ، چینی بهداشتی، کنسانتره ذغال سنگ به ترتیب از رشد ۳٫۲درصدی ، ۲٫۹درصدی، ۱٫۵ درصدی برخوردار بوده است و در تولید سرب و شیشه جام  نیز با رشد ۱۰٫۶درصدی روبرو بودیم.

رشد ۱۲٫۵ درصدی مس کاتد در مردادماه

گزارش های اولیه نشان می دهد از ابتدای سال تا پایان ماه مرداد تولید این ماده استراتژیک به بیش از ۹۳هزار تن رسید به طوری که بیش از ۱۹٫۴هزار تن آن مربوط به ماه مرداد بود. این در شرایطی است که تولید مس کاتد تیر ماه به ۱۷٫۳هزار تن رسیده بود.

بر اساس این گزارش میزان تولید مس کاتدی در کشور طی مرداد ماه ۱۲٫۵درصد بیش از تولید تیر ماه سال جاری بوده است.

صالحی نیا با بیان اینکه ۹۳ درصد از برنامه پیش بینی شده در این بخش محقق شده اظهار داشت: در ۵ ماهه نخست امسال کاهش تولید ۸درصدی مشاهده می شود که با افزایش تولید مردادماه و ادامه این روند این کاهش در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد شد.

رشد ۱٫۴دزصدی کنسانتره زغالسنگ

از سوی دیگر تولید کنسانتره زغالسنگ در کشور نیز به مرز ۴۰۰هزار تن رسید که این رقم ۱٫۴درصد بیشتر تولید مدت مشابه سال قبل است. در مدت مشابه سال قبل تولید این ماده معدنی به به ۳۹۲هزار تن رسیده بود.

همچنین در ۵ ماه نخست امسال میزان تولید شمش آلومینیوم از ۱۴۰هزار تن عبور کرد. در این مدت تولید پودر آلومینا نیز به بیش از ۹۱هزار تن رسیده بود.

به گفته صالحی نیا این بخش هنوز ۱۰ درصد از برنامه پیش بینی شده خود عقب است.

سنگ آهن بیشترین رشد تولید مواد معدنی را داشته است

 بر اساس این گزارش تولید سنگ آهن فرآوری شده در پنج ماه ابتدای امسال بالاترین رشد را در بین محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور داشته است.

به گفته مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت ،از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، تولید این ماده معدنی به بیش از ۱۳میلیون و ۳۴۴هزار تن رسید که این رقم ۱۳٫۸درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال قبل محسوب می شود.

 این در حالیست که این میزان رشد بیشتر از افزایش تولید سایر تولیدات این بخش محسوب می شودو در مدت مشابه سال قبل تولید سنگ آهن فرآوری شده به ۱۱میلیون و ۷۳۰هزار تن رسیده بود.

در میان شرکت های تولیدکننده سنگ آهن ،‌ چادرملو با تولید بیش از ۴٫۷میلیون تن ،‌ گل گهر با چهار میلیون تن و مرکزی ایران با ۲٫۸میلیون تن در رتبه های اول تا سوم از نظر میزان تولید قرار گرفتند. همچنین در میان تولیدکنندگان این ماده معدنی ،‌ سنگ آهن شرق ایران با رشد ۷۸درصدی بالاترین رقم «رشد» را کسب کرد و پس از آن شرکت های ‌گل گهر با رشد تولید ۱۵٫۹ درصدی و چادرملو با رشد تولید ۱۵درصدی ،‌ جایگاه دوم و سوم را به دست آوردند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.