رونق بازار خودروهای چینی در سال تولید ملی

۱۱م آذر ،

رونق بازار خودروهای چینی در سال تولید ملی

عصر خودرو : اگرچه در هفت ماهه امسال تولید انواع خودروهای سواری داخلی کاهش حدودا ۴۴ درصدی را تجربه کرده است اما در همین مدت مونتاژ بعضی خودروهای چینی تا ۲۰۰ درصد نیز افزایش یافته است.

به نقل از ایسنا  مشکلات اخیر صنعت خودرو اگرچه تولید در خودروسازان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده اما این مشکلات به نقل از کارشناسان نه تنها مانع رشد مونتاژ خودروهای چینی در ایران نشده بلکه بازار مناسبی را نیز برای این خودروها فراهم کرده است. به طوری که در سال تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی این تولید خودروهای چینی در ایران است که افزایش یافته نه خودروهای وطنی.
فرهاد به‌نیا – عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران – در این باره می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد قطعات خودروهای چینی مونتاژی در ایران از چین وارد می‌شود آن هم در شرایطی که قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی با مشکل تامین ارز برای واردات مواد اولیه مواجه می باشند.
وی با بیان اینکه در این شرایط به چه سبب باید مبلغ قابل توجهی ارز برای واردات قطعه از چین و مونتاژ خودروهای چینی در ایران هزینه شود؟ تصریح می‌کند: این وضعیت به معنی خروج ارز از کشور برای رشد اشتغال در کشور چین و رونق گرفتن فعالیت واحدهای قطعه‌سازی در این کشور به بهای تعطیلی واحدهای قطعه‌سازی در ایران است.
مصطفی ممقانی – کارشناس – نیز در این باره می‌گوید: اصولا خودروهای چینی جایگاهی در بین خریداران ایرانی ندارند اما افت شدید تولید در برندهای معتبر داخلی سبب شده تا بعضی از مردم به اجبار برای رفع نیاز خودروی چینی خریداری کنند.
وی با بیان اینکه در سال قبل تولیدکنندگان بعضی خودروهای چینی به سبب نبود مشتری محصولات خود را به صورت اقساط و بعضا بدون بهره عرضه می‌کردند، خاطرنشان کرد: اما در ماه‌های اخیر به سبب کاهش شدید عرضه از سوی خودروسازان بزرگ کشور، چینی‌سازان نیز از خلا ایجاد شده در بازار خودرو نهایت استفاده را برده و تولیدات خود را افزایش داده‌اند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: یکی از استراتژی‌های اصلی خودروسازان چینی، تولید خودروهای شیک با ظاهر زیبا اما بی‌کیفیت است. نگرانی نیز این است که چینی‌سازان از مشکلات فعلی صنعت خودروی داخلی نهایت استفاده را برده و بتوانند فرهنگ استفاده از خودروهای شیک اما بی‌کیفیت چینی را در کشور نهادینه کنند.
 تمام این انتقادات در حالی است که در هفت ماهه اول امسال تولید انواع خودروی سواری در گروه صنعتی ایران خودرو ۴۱٫۶ و در گروه خودروسازی سایپا ۵۱٫۵ درصد کاهش یافته است در مقابل اما تولید در دو شرکت عرضه‌ کننده خودروهای سواری چینی، خودروسازی مدیران ۱۲۰ درصد و کرمان موتور ۲۴٫۵ درصد افزایش یافته است.

شنبه ۱۱ آذر   ۱۵:۳۶

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.