رونمایی از جگوار اف-تایپ در پاریس

رونمایی از جگوار اف-تایپ در پاریس

Bookmark and Share

بعد از ماه‌ها انتظار جگوار در نمایشگاه پاریس تازه‌ترین مدل خود، اف-تایپ را رونمایی کرد. این مدل که جگوار آن را جانشینی برای مدل افسانه‌ای ائی-تایپ می‌خواند از بهار آینده به بازار عرضه خواهد شد. 

جگوار ابتدا مدل کانورتیبل و هجده ماه بعد مدل کوپه اف-تایپ را تولید خواهد کرد. در بازار خودروهای اسپرت، اف-تایپ هم از نظر ابعاد و هم از نظر قیمت بین پورشه باکستر و پورشه ۹۱۱ قرار می‌گیرد و جگوار امیدوار است بتواند خریداران هر دو مدل را به سمت خود جلب کند. 

دو موتور شش سیلندر سه لیتری و هشت سیلندر پنج لیتری برای این خودر در نظر گرفته شده است. نیروی همه موتورها از طریق یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. 

رونمایی از جگوار اف-تایپ در پاریس

موتور شش سیلندر با دو قدرت ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار عرضه می‌شود. شتاب صفر تا صد مدل قوی‌تر ۴.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۷۵ کیلومتر در ساعت است. شتاب مدل ضعیفتر ۵.۱ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۶۰ کیلومتر در ساعت است اما به جای ۲۱۳ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر، ۲۰۹ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. 

قوی‌ترین مدل اف-تایپ اس است که موتور هشت سیلندرش ۴۹۵ اسب بخار تولید می‌کند و شتابش ۴.۳ ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. 

کانسپتی که اف-تایپ براساس آن ساخته شد نیروی محرکه هیبرید داشت. اما جگوار قصد ندارد از ابتدا مدل هیبرید اف-تایپ را به بازار عرضه کند. گرچه کارخانه قول داده که هرسال یک مدل جدید از اف-تایپ را به بازار بفرستد و در این صورت عرضه یک هیبرید دور از انتظار نیست. 

رونمایی از جگوار اف-تایپ در پاریس

از نظر ظاهری، اف‌-تایپ بسیار به کانسپت C-X16 که مبنای ساخت این خودروی اسپرت بود، وفادار مانده است. جگوار در تصمیمی انقلابی، جلوپنجره بیضی همیشگی خود را با جلوپنجره‌ای چهارگوش و مدرن عوض کرده است. این جلوپنجره سیاه است که وسطش پنلی پلاستیکی به همین رنگ گذاشته شده است. چراغ‌ها کشیده به سمت داخل خودرو است و نواری از لامپ‌های ال‌ائی‌دی در کنارش قرارداده شده است.

پلتفرم اف-تایپ نمونه کوچکتری از پلتفرم برادر بزرگترش، XK است. این پلتفرم یکپارچه است و تماماً از آلومینیوم ساخته شده تا هم سبک و هم محکم باشد. مهندسان جگوار این شاسی را دستکاری کرده‌اند تا ماشین تند و تیزتر باشد. 

جگوار می‌گوید با اف-تایپ می‌خواهد بعد از ۷۵ سال به بازار خودروهای اسپرت برگردد. بازاری که کارخانه انگلیسی آن را سرزمین مادری خود می‌خواند. بازار خودروهای اسپرت بازار بزرگی نیست. اگر جگوار بتواند بیست هزار دستگاه از دو مدل XK و F-Type تولید کند، پروژه ساخت این خودروها موفقیت آمیز خواهد بود. اما موفقیت این مدل برای جگوار ارزش بیشتری دارد. جگوار امیدوار است با این خودرو اعتبار مارک خود را هر چه بیشتر کند و از این اعتبار برای عرضه مدل‌های بیشتر و شاید یک خودروی بیابانی استفاده کند. 

برچسب ها : نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ | جگوار | اف-تایپ | تاریخ : ۲۰۱۲/۰۹/۲۹
  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.