رونمایی از کتاب تاریخ ادبیات نوین تاجیک در شهر دوشنبه

به گزارش خبرنگار ایرنا، در رونمایی این کتاب، جمعی از محققان، شعرا، نویسندگان و دانشجویان ایرانی مقیم شهر دوشنبه حضور داشتند.

ˈناصر جان سلیم زادهˈرییس کتابخانه ملی از سفیر ایران بعنوان فردی که نقش موثری در رشد و ارتقا ادبیات معاصر تاجیک داشته قدردانی کرد و گفت: وی از اولین نویسندگان خارجی است که درباره ادبیات معاصر تاجیک اعم از زندگی و آثار تالیفی شعرا و نویسندگان این کشور اثرات متعددی تالیف کرده است.

وی یادآور شد: کتاب چشم انداز ادبیات تاجیک که از جمله اثرهای با ارزش تالیف شده توسط شعردوست است، سبب شد که ˈامامعلی رحمانˈرییس جمهور او را در ردیف ۳۳۰ ادیب، پژوهشگر، محقق، صنعتگر، تاجر، نویسنده، شاعر و غیره تاجیک قرار دهد.

سلیم زاده گفت: سفیر ایران از جمله افرادی است که یکصد کتاب شعر و نثر تاجیک را به خط فارسی برگردانده و با مقدمه در ایران به چاپ رسانده است.

سفیر ایران نیز از اهدا جایزه ابوعبدالله رودکی توسط رییس جمهوری تاجیکستان در آستانه بیست و یکمین سالگرد استقلال این کشور قدردانی کرد و سالگرد استقلال این کشور را به دولت و ملت تاجیک تبریک گفت.

ˈعلی اصغر شعردوستˈ در ادامه درباره کتاب تاریخ ادبیات نوین تاجیک که در این مراسم رونمایی شد، گفت: این کتاب از بزرگترین آثار تحقیقی و پژوهشی بوده که طی ۲۰ سال تدوین و نوشته شده است.

وی با بیان آنکه این کتاب دارای ۱۲۱ سرفصل است، گفت: این کتاب دارای ۷۵۹ صفحه در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه در سال گذشته در موسسه انتشاراتی کتیبه با خط سریلیک چاپ شده است.

وی یادآور شد، این کتاب در بیست و سومین و بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران در معرض نمایش قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: پیشگفتار، چشم انداز به آسیای مرکزی تا فروپاشی سلاله منغیتیه، اوضاع فرهنگی و آغاز روشنگری در آسیای میانه، جنبش جدیده، ادبیات دوران شوروی تاجیک، ادوار ادبیات شوروی تاجیک، ادبیات نمایشی و مطبوعات تاجیکستان برخی از عناوین موضوعات منتشر شده است.

شعردوست گفت: در هر فصل این کتاب تحلیل و بررسی های لازم را در زمینه اثرات علمی و تحقیقاتی نویسندگان خارجی و تاجیک ارایه کرده ام.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸ ** ۱۵۱۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.