رونمایی از یک دستاورد جدید نفتی/ انتشار گوگرد بنزین در تهران متوقف شد

ناصر بابایی در گفتگو با مهر با اشاره به افتتاح همزمان ۲ طرح جدید پالایشگاهی در حاشیه پایتخت با حضور رئیس جمهوری، گفت: طرح اول مربوط به احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون به منظور ارتقای کیفی بنزین تولیدی و طرح دوم بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت برخی از فرآورده های نفتی همچون گازوئیل و نفت سفید بود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران با اعلام اینکه با افتتاح و راه‌اندازی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: با بهره برداری از این دو واحد فرآیندی برخی از ترکیبات همچون بنزن، آروماتیکها و گوگرد هم از محصول بنزین تولیدی این واحد حذف شده است و با راه اندازی این واحد نیازی به مواد اکتان افزا برای ارتقا عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه نیست.

 

وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا با افتتاح این طرح امکان تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاه نفت تهران فراهم شده است؟ اظهار داشت: با احداث و راه اندازی این واحدها امکان تولید بنزین با کیفیت معادل یورو ۴ وجود دارد ضمن آنکه این پالایشگاه نفت از واردات بنزین سوپر و یا بنزین تولیدی پالایشگاههای دیگر بی نیاز شد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت طراحی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت تهران روزانه ۲٫۸ میلیون لیتر بنزین مرغوب است، بیان کرد: برای ساخت و راه اندازی این پروژه بنزینی حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

 

بابائی همچنین از تولید گازوئیل با استاندارد معادل یورو پنج و نفت سفید معادل یورو چهار اتحادیه اروپا به عنوان یکی از ویگی های این پروژه پالایشگاهی یاد کرد و افزود: به عبارت دیگر با راه‌اندازی این طرح میزان گوگرد نفت سفید به کمتر از ۴۰ جز در میلیون و گوگرد گازوئیل به کمتر از ۱۰ جز در میلیون کاهش یافته است.

 

به گفته مدیر عامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران برای افتتاح و راه اندازی این طرحها چندین واحد پشتیبانی و فرآیندی همچون مخازن جدید ذخیره سازی، مشعل، نیروگاه، واحدهای آب، ازت، هیدروژن ، گوگرد، تصفیه گازهای واحد گوگرد، گرانول گوگرد، ساخت، نصب و اجرایی شده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بدون شک حذف گوگرد از ترکیب فرآوردههای نفتی همچون بنزین، گازوئیل و نفت سفید بزرگترین دستاورد اقتصادی و زیست محیطی این طرح است، اعلام کرد: با اجرای این طرحها روزانه از انتشار ۱۱۰ تن گوگرد، به هوا جلوگیری شده و با جمع آوری این ماده به عنوان یک محصول برای عرضه در بازارهای داخلی قرارگرفته است.

 

وی هدف از اجرای این طرحها را ارتقاء کیفی محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بنزین حدود ۶٫۷ میلیون لیتر، گازوئیل ۱۲ میلیون لیتر، نفت سفید ۲ میلیون لیتر، نفت کوره ۸ میلیون لیتر، گوگرد ۱۱۰ تن، سوخت جت ۲ میلیون لیتر، خوراک واحدهای روغن سازی ۳ میلیون لیتر و خوراک قیر (وکیوم باتوم) ۲ میلیون لیتر است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.