روژه گارودی کنار «پنجره» صد و سی و نهم ایستاد

به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت‌هایی از: غلامعلی حداد عادل، ابراهیم فیاض، جواد منصوری، یدالله جوانی، ابراهیم انصاریان، اسماعیل امینی، حسن ‌هانی‌زاده، سیدمحمد روحانی و گفتگوهایی با: کریم مجتهدی، شاپور رواسانی، منوچهر آشتیانی، صباح زنگنه، محمد کوثری، محمدرضا یزدی، امان‌الله ترجمان، عبدالرضا جوکار و ابراهیم رنجبر را در این شماره می‌خوانید.

بوموسی از کنار ساحل تا بلندترین نقطه‌اش، «کوه حلوا» (تپه مرتفعی که به قول برخی اهالی به دلیل نرمی خاکش به نام حلوا خوانده می‌شود) رمز و رازهای بسیاری دارد؛ اما با تمام این رمز و رازهای ظاهری، باطنی به شدت ایرانی دارد.

 در مجله خبری این هفته پنجره گزارش ویژه از ۲۴ ساعت سفر به جزیره همیشه ایرانی بوموسی را می‌خوانید که به قلم محمد صابری نگاشته شده است. در ادامه دکتر غلاملی حداد عادل از کتاب زندگی و زمانه محمدعلی فروغی با عنوان «بنیانگذار لژ بیداری» سخن گفته و نوشته است که در میان روشنفکران و سیاستمداران عصر مشروطیت و دوران پهلوی، هیچ کس معروف‌تر و مهم‌تر از محمدعلی فروغی نیست. دکتر ابراهیم فیاض هم مقاله‌ای با عنوان عدالت عرفان و آزادی نگاشته که تاملی است در ریشه‌های اندیشه‌ دکتر شریعتی.

در آستانه میلاد باسعادت امام حسین (علیه السلام) و روز پاسدار سرویس سیاست پنجره پرونده‌ای با عنوان« سپاه سیاسی؛ سیاست سپاهی» را اختصاص به نسبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سیاست‌ورزی داده است. گفتگو با سردار محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران، اسماعیل کوثری و سردار یدالله جوانی که به نسبت نظامیان و سیاست پرداخته‌اند را می‌توانید در این شماره بخوانید. همچنین پرونده سیاست این هفته درباره اقدام سیاسی عربستان سعودی در اعدام اتباع ایران است و در اینباره با دکتر جواد منصوری و دکتر صباح زنگنه به گفتگو پرداخته است.

پرونده این هفته سرویس «دانشگاه» هفته‌نامه پنجره به بازخوانی ماجرای دوم ژوئن و همبستگی جنبش دانشجویی ایران و آلمان با عنوان «ژوئن ایرانی» می‌پردازد که به مدت دو دهه، مبارزه پایانی را با دیکتاتوری شاه و همچنین در دفاع از جنبش فلسطین و ویتنام تجربه کرده است.

«اگر آلمانی‌ها نجاتم نمی‌دادند له می‌شدم» عنوان گفتگو با پروفسور شاپور لواسانی، پژوهشگر تاریخ و شاهد عینی واقعه دوم ژوئن ۱۹۶۷ است و در ادامه روایت پروفسور منوچهر آشتیانی از جنبش دانشجویی اروپا را می‌خوانید.

روژه گارودی (رجاء) فیلسوف، سیاستمدار و نویسنده مشهور معاصر (۲۰۱۲ ـ ۱۹۱۳) چهره نام‎آشنایی برای مسلمانان جهان و خصوصا مردم ایران است. وی با فریاد عدالت‎خواهی، از مردم مظلوم فلسطین و سایر مردم مظلوم جهان به دفاع پرداخت. زندگی شخصی او هم حکایت‎ها و درس‎های زیادی برای آموختن دارد. «گروه اندیشه» مجله پنجره به مناسبت درگذشت وی با توجه به فرصت محدود در گفتگو با دکتر کریم مجتهدی، دکتر صلاح عبدالرزاق، دکتر امان‌الله مترجمان و حسن ‌هانی‌زاده سعی کرده است تا ابعادی از اندیشه و اثرات فکری وی را بررسی کند و در این راه خود را از مشورت کارشناسان بی‌نیاز ندانسته است.

آن‎هایی که من و تو شاید اسم‎شان را هم ندانیم و وقتی از کنارشان می‎گذریم، با نگاهی ترحم‎انگیز برایشان حسرت می‎خوریم که از کار افتاده‎اند و دیگر توانایی انجام کاری را ندارند؛ اما زهی خیال باطل که توانمندیشان به حدی است که می‎توانند تو را شرمنده خودت کنند.«سرداران گمنام ورزش» عنوان پرونده‎ای است درباره ظلم به ورزش جانبازان و بی‌عدالتی در ورزش که در سرویس « ورزش» پنجره می‌توانید آن را مرور کنید.

صفحه گپ چارسوی این هفته میزبان دکتر اصغر کفشچیان است. طراح، نقاش، کاریکاتوریست و پژوهشگر عضو هیأت علمی پردیس هنر‎های زیبای دانشگاه تهران که انتشار چندین کتاب و تألیف مقالات متعدد در زمینه هنر‎های جدید را در کارنامه دارد.

مخاطب از پنجره ماضیه دیگر بار سرکی می‎کشد به زمان از دست رفته. خاطرات مخبرالسلطنه از آلمان، روایت مسعودی از حج‎ گزاردن ایرانیان در قدیم، پیشنهاد خاک‎برسریِ نادرشاه افشار به پادشاه معظمه روسیه و تصاویر و بریده جرایدی که خود گویای خودند.

پنجره به رسم اقتراح، نظر مردم، کارشناسان و خوانندگان خود را پرسیده‎ است در باب نقش کمیسیون‎‎ها در مجلس. همچنین در صفحه کتاب، تازه‎‎های نشر عماد به خوانندگان معرفی شده‎اند و اسماعیل امینی نیز خاطره‎ای مربوط به دو کتابش را تعریف کرده است.

صفحه طنز در ادامه هفته گذشته و هفته‎‎های گذشته، با واژه‎نامه ازلی عبدالله مقدمی (که می‎تواند ادای دینی باشد به واژه‎نامه ابدی احمد عزیزی) و دانشگاه‎نامه دکتر عباس احمدی (متخلص به شکرتیغال) پیش روی خوانندگان است و کمی بعدتر هم پیامک‎‎های مخاطبان.

پنجره صد و سی و نهم در ۸۴ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰ تومان منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.