«رویترز» غلط کرد،گفت دیپلمات ایرانی بازداشت شده است

۱۱اردیبهشت،

اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی، در واکنش به خبر بازداشت دیپلمات ایرانی:

«رویترز» غلط کرد ، گفت دیپلمات ایرانی بازداشت شده است

خبرگزاری رویترز ادعا کرده که یک دیپلمات ایرانی اواخر اسفند سال قبل در تهران بازداشت شده است. این خبرگزاری در حالی خبر بازداشت «باقر اسدی» دیپلمات ۶۱ساله ایرانی و از اعضای برجسته دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک را منتشر کرده که تاکنون هیچ منبع یا مقام داخلی بازداشت او را تایید نکرده است. 

به گزارش رویترز باقر اسدی از مقامات ارشد دبیر خانه گروه D8 متشکل از کشور‌های در حال توسعه در استانبول است. او در سال ۲۰۰۳ توسط کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل به عنوان یکی از اشخاص برجسته در ارتباط با جامعه مدنی مطرح شده بود.

رویترز ادعا کرده این دیپلمات مرتبط با اصلاح‌طلبان ایران حدود یک ماه و نیم پیش (نیمه مارس) در تهران بازداشت شده است. در این خبر آمده که خبرها دستگیری باقر اسدی توسط یکی از منابع نزدیک به این فرد که نخواسته نامش فاش شود در اختیار این خبرگزاری قرار داده شده است.

این منبع آگاه در این‌باره به رویترز گفته از سبب دستگیری این دیپلمات اصلاح‌طلب بی‌خبر است. هر چند او احتمال داده است که سبب بازداشت باقر اسدی به سبب همراهی او در اعتراضات سال ۸۸ بوده است.

این منبع همچنین عنوان کرده محل بازداشت و نگهداری باقر اسدی نامعلوم است. در این خبر رویترز به تلاش این خبرگزاری برای به دست آوردن اطلاعاتی دربارهٔ بازداشت باقر اسدی اشاره کرده است و مدعی شده که نتوانسته دربارهٔ اصل موضوع بازداشت این دیپلمات یا دلایل آن از طرف منابع دولت ایران خبری به دست بیاورد. 

رویترز در خبر خود اعلام کرده دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل متحد نیز به درخواست‌ این خبرگزاری برای توضیح دربارهٔ این خبر پاسخی نداده‌ است. همچنین این خبرگزاری مدعی شده که ای‌میل‌هایی برای پرسش دربارهٔ صحت این خبر به وزارت کشور و وزارت امور خارجه ایران ارسال کرده است که در پاسخ ای‌میل‌هایی مبنی بر پر شدن صندوق دریافت ای‌میل ویژه این دو وزارتخانه دریافت کرده است که قادر به دریافت ای‌میل تازهی نبودند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی: رویترز غلط کرد

احمد بخشایش ‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «بهار» با اعلام بی‌اطلاعی از بازداشت دیپلمات ایرانی گفت: معمولا بازداشت یک دیپلمات یا به سبب تخلفی است که در کشوری که ماموریت دارد انجام داده است، یا بحث سیاسی به طور مثال راجع به موضوع اصلاح‌طلبان است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خبر رویترز که «بازداشت باقر اسدی به سبب شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ بوده است» افزود: چهار سال از این موضوع می‌گذرد؛ ضمن این‌که ایران یک کشور آزاد است یعنی هرکسی هر حرفی می‌خواهد می‌زند.

از طرفی دستگاه امنیتی نمی‌آید بعد از چهار سال یک اصلاح‌طلب را بازداشت کند. 

اردستانی پس از پیگیری موضوع بازداشت این دیپلمات در گفت‌وگویی مجدد به «بهار» گفت: موضوع بازداشت دیپلمات ایرانی را پیگیری کردم و مسئولان وزارت خارجه هم نسبت به بازداشت چنین فردی اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند اصلا چنین خبری به ما اعلام نشده است. وی با مبهم بودن اصل خبر خبرگزاری رویترز گفت: فکر می‌کنم باید این خبر اشتباه باشد و رویترز غلط می‌کند چنین خبری را منتشر می‌کند.

روزنامه بهار


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.