رویترز: کاهش تحریم‌ها تنها راه متقاعد کردن ایران به همکاری است

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره رابطه ایران با آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، کاهش فشارها را تنها راهی دانست که می‌توان ایران را به همکاری متقاعد کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره نحوه همکاری ایران با آژانس نوشت کاهش تحریم‌ها تنها راهی است که می‌توان ایران را به همکاری درباره برنامه هسته‌ای تهران متقاعد کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره رابطه ایران با آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، کاهش فشارها را تنها راهی دانست که می‌توان ایران را به همکاری متقاعد کرد.

 

این خبرگزاری نوشت: «مصونیّت دادن به ایران یا کاهش فشار تحریم‌ها شاید تنها راهی باشد ـ اگر اصلا راهی وجود داشته باشد ـ که با آن می‌توان ایران را متقاعد کرد تا به سالها مانع‌تراشی برای ناظران سازمان ملل، که می‌خواهند از تحقیقات مشکوک به سلاح‌های هسته‌ای در این کشور اسلامی بازرسی به عمل آورند، پایان دهد.»

گزارش مذکور می‌افزاید، هر اقدامی از این دست باید از جانب قدرتهای جهانی و به عنوان بخشی از جریان‌های دیپلماتیک وسیع‌تر صورت پذیرد.

رویترز می‌نویسد مذاکرات جسته و گریخته آژانس با ایران تا به امروز، نشان داده‌اند که آژانس قدرت واداشتن ایران به همکاری را ندارد و تهران تنها در صورتی با آژانس همکاری می‌کند که چیزی در عوض آن به دست آورد.

این خبرگزاری انگلیسی اضافه می‌کند ایران همچنین در جستجوی اطمینان خاطر از این است که اگر با آژانس همکاری شفافی داشت، آژانس از هر مدرکی علیه این کشور استفاده نکند.

در این باره، علی واعض از اندیشکده گروه بحران بین‌الملل به رویترز می‌گوید: «ما در مشکلی مانند قضیه مرغ و تخم مرغ گیر کرده‌ایم؛ مسئله هسته‌ای ایران نمی‌تواند بدون حاشیه امنیتی که آژانس برای ایران در نظر می‌گیرد، حل شود و از سوی دیگر این اتفاق هم تا وقتی که مسئله هسته‌ای حل نشود، اتفاق نمی‌افتد.»

«کایل» از موسسه بین‌المللی صلح استکهلم می‌گوید ایران برای همکاری به آژانس به دنبال امتیازی مثبت و ملموس، احتمالاً درباره تحریم‌ها است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.