رکود اقتصادی منطقه یورو یک فصل دیگر ادامه دارد

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم امسال یک دهم درصد کاهش یافت و این منطقه را در رکود اقتصادی فرو برد که اقتصاددانان نگرانند احتمالا تا سال آینده ادامه می یابد.


به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از  روزنامه گاردین، رئیس بانک مرکزی اروپا اخطار داده است با توجه iبه اینکه تازه ترین آمار و ارقام نشان می دهد هفده کشور عضو منطقه یورو وارد رکود اقتصادی شده اند وقت برای حل بحران این منطقه رو iبه پایان است.
در حالی که بازارهای مالی متقاعد شده اند احتمالا آمار و ارقام اقتصادی بدتری در زمستان منتشر می شود ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا از سیاستگذاران خواست از فضایی که بانک مرکزی اروپا با اعلام طرح خرید مقادیر نامحدودی از اوراق قرضه کشورهای مقروض منطقه یورو iبه وجود آورده است نهایت استفاده را ببرند.
دراگی در سخنرانی در میلان اعلام کرد:« ما با این طرح های غیرمتعارف بانک مرکزی اروپا می توانیم این مسیر را ثابت نگاه داریم ما وقت بسیار ارزشمندی در اختیار داریم اما این مدت وقتی نامحدود نیست.»
در پی اظهارات مقامات بروکسل مبنی بر اینکه منطقه یورو iبه دوران رکود اقتصادی بازگشته است ارزش سهام در همه بازارهای بورس اروپا کاهش یافت. کاهش یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم امسال بعد از کاهش دو دهم درصدی این شاخص در سه ماهه دوم سال دو هزار و دوازده رخ داد.
کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول اعلام کرد مسافرت خود را iبه آسیا iبه منظور برگزاری گفتگوهای بیشتر با سیاستگذاران اروپایی درباره چگونگی پایان دادن iبه این بحران قطع می کند.
لاگارد اقدام فوری تر را برای کاهش بدهی های یونان iبه سطحی قابل تحمل خواستار شد اما آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان این احتمال را رد کرد که دول اروپایی از بخشی از مطالبات خود از یونان دست بردارند.
مرکل بعد از نشست با اول وزیر فرانسه گفت:« من امیدوارم ما iبه سریعی iبه راه حل مورد نیاز دست یابیم. البته ما درباره کاهش بخشش بدهی های یونان صحبت نمی کنیم شما دیدگاه ما را در این خصوص می دانید و این مسئله نه تغییر می کند و نه باید تغییر کند.»
آلمان و فرانسه — دو اقتصاد بزرگ منطقه یورو — رشد اقتصادی دو دهم درصدی را در سه ماهه سوم امسال ثبت کردند اما این رقم برای جبران رکود اقتصادی کشورهای جنوبی منطقه یورو کافی نیست.
رشد اقتصادی آلمان از آغاز امسال کند شده است اما رشد اقتصادی فرانسه بازارهای مالی را در بحبوحه نگرانی از بازگشت این کشور iبه رکود اقتصادی متعجب کرد.
همانطور که انتظار می رفت رشد اقتصادی پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، یونان و قبرس در سه ماهه سوم امسال کاهش یافت اما تعجب برانگیزترین کاهش را هلند با کاهش یک ممیز یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی خود ثبت کرد چرا که اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در این مدت دو دهم درصد کاهش می یابد.
جنیفر مک کوئن از موسسه کپتال اکونومیکس اعلام کرد:« بررسی های بازرگانی نشان می دهد اوضاع در سه ماهه پایانی امسال بدتر خواهد بود. پس از آنکه تاثیر طرح های ریاضتی بر خانواده های فرانسوی و افزایش بیکاری در آلمان آغاز شود، دورنمای هزینه های داخلی تیره تر از حال حاضر می شود.»
وی پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه پایانی امسال هفت دهم درصد و در سه ماهه اول سال آینده دو و نیم درصد کاهش یابد.
اقتصاددانان اعلام کردند این آمار و ارقام احتمالا سبب می شود بانک مرکزی اروپا دیر یا سریع نرخ iبهره بانکی را از هفتاد و پنج صدم درصد iبه نیم درصد کاهش دهد.
هاوارد آرچر از موسسه آی اچ اس گلوبال اینسایت اعلام کرد:« در واقع کاهش نرخ iبهره در ماه دسامبر خیلی محتمل است.»
مایکل تیلور از موسسه تحقیقاتی لومبارد استریت اعلام کرد:« رشد اقتصادی ضعیف آلمان و فرانسه در سه ماهه سوم امسال مانع از کاهش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو نشد. این امر نشان می دهد اقتصاد منطقه یورو iبه دوران رکود بازگشته است و احتمالا در سال دو هزار و سیزده در همین وضع باقی می ماند. کاهش سطح اعتماد، اصلاحات مالی و اقتصاد ضعیف همگی از این حقیقت حکایت دارد که کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو باقی می ماند.»
آمار و ارقام اقتصادی هلند تعجب برانگیزترین آمار و ارقام در این بین بود. اعتماد بازرگانی و مصرف کنندگان در سطح پایینی قرار دارد و اقتصاددانان اخطار دادند هلند با دورنمای کاهش رشد اقتصادی در فصلی دیگر مواجه است و سومین دوره رکود اقتصادی خود را در مدت سه سال تجربه می کند.
با توجه iبه این اوصاف، چه اقدامات اشتباهی صورت گرفته است؟ هلندی ها بازرگانی بسیار زیادی در داخل و خارج از اروپا داشتند.
هالگر شمیدینگ از بانک برنبرگ گفت:« هلندی ها iبه تغییرات در تجارت جهانی iبه شکلی بسیار حساس واکنش نشام می دهند. همانطور که لندن تحت تاثیر شدید بالا و پایین های بازارهای مالی قرار می گیرد هلندی ها نیز iبه شدت تحت تاثیر این جریانات قرار دارند.»
یک برنامه ریاضتی بسیار سختگیرانه در هلند در جریان است. دولت ائتلافی هلند iبه تازگی طرح ریاضتی شانزده میلیارد یورویی را اعلام کرده است که کاهش بودجه بسیار فوق العاده ای در آن دیده می شود. اقتصاددانان می گویند افزایش مالیات بر ارزش افزوده از نوزده درصد iبه بیست و یک درصد iبه شدت بر مردم هلند فشار آورده است. دستمزدهای کارمندان در سال قبل یک درصد کاهش یافته است و نرخ بیکاری از اواسط سال قبل رو iبه افزایش است و هم اکنون iبه بیشترین رقم در پانزده سال اخیر رسیده است. این عوامل iبه همراه بحران منطقه یورو iبه شدت iبه روحیه اقتصادی و مصرف کننده در این کشور صدمه زده است. سرمایه گذاری بازرگانی از سه ماهه سوم سال قبل تاکنون در هلند تقریبا شش درصد کاهش یافته است و این در حالی است که سرمایه گذاری دولتی این کشور نیز با هشت ممیز چهار دهم درصد کاهش مواجه بوده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.