رکوردشکنی قالی کرمان در حراج ساتبی نیویورک

۱۸خردادماه،

یک قالی ایرانی متعلق به قرن هفدهم در حراجی ساتبی نیویورک به قیمت بی‌سابقه ۳۳/۸ میلیون دلار فروخته شد.

به گزارش هنرآنلاین، این قالی که متعلق گالری هنری کورکوران در واشنگتن بود به همراه ۲۴ تخته فرش دیگر برای تامین هزینه‌های این موزه به حراج گذاشته شده بود.

پیش از این رکورد بالاترین قیمت فرش دستباف در اختیار یک قالی ایرانی بود که در بهار ۲۰۱۰ میلادی در حراجی کریستی لندن به بهای ۹/۶ میلیون دلار فروخته شد. کارشناسان بر این باورند که در قالی فروخته شده در حراجی ساتبی در نیمه اول قرن هفدهم در کرمان بافته شده است.

بنابر این گزارش، این قالی که به خاطر طرح آن به “قالی برگ داسی کلارک” معروف است، در سال ۱۹۲۶ میلادی به وسیله ویلیام کلارک، سرمایه‌دار و سناتور آمریکایی به موزه کورکوران اهدا شده بود. طول این قالی قرمز رنگ ۲۶۷ سانتیمتر و عرض آن ۱۹۶ سانتیمتر است.

هویت خریدار که به صورت تلفنی در حراجی شرکت کرده بود، افشا نشده است. ماری جو آتسی، کارشناس حراجی ساتبی می‌گوید این قالی نفیس‌ترین فرش فروخته شده به وسیله این بنگاه است. به نوشته بی.بی.سی، آتسی گفته: “این قالی طراحی فریبنده‌ای دارد. کمی مرموز و باشکوه است. به باغ فردوسی می‌ماند که با برگ‌های داسی شکل و نقش گل و بوته آراسته شده است.”

رقابت شدید خریداران

در ابتدا پیش‌بینی می‌شد این قالی به قیمت ۹ میلیون دلار به فروش برسد ولی جدال ۱۰ دقیقه‌ای خریداران قیمت آن را افزایش داد. به نقل از ماری جو آتسی، موسسه ساتبی قیمت حدودی ۵ تا ۷ میلیون دلار را برای این قالی در نظر گرفته بود و امیدوار بود بتواند آن را به قیمت ۹ میلیون دلار بفروشد.

به گفته او در ابتدا پنج، شش خریدار سرسخت برای به دست آوردن این قالی پافشاری می‌کردند ولی زمانی‌که قیمت آن به ۱۲ میلیون دلار رسید، کنار کشیدند و تنها دو خریدار در حراج باقی ماندند و رقابت بین آنها منجر به فروش این فرش به قیمت بی‌سابقه ۳۳/۸ میلیون دلار شد.

مدیر موزه کورکوران اعلام کرده است که از نتیجه حراجی به شدت مشعوف شده است. این قالی آخرین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی به نمایش گذاشته شده بود و در انبار موزه کورکوران نگهداری می‌شد. علاوه بر این قالی، ۲۴ تخته فرش دیگر متعلق به قرن‌های ۱۵ تا ۱۷ به حراج گذاشته شده بود که به ایران عصر صفوی، گورکانیان هند و ترکیه عثمانی مربوط بودند. این فرش‌ها در مجموع ۴۳/۸ میلیون دلار به فروش رسیدند.

پس از “قالی برگ داسی کلارک”، گران‌ترین اثر به فروش رسیده یک قالی اصفهان بود که ۴/۶۴۵ میلیون دلار به فروش رفت.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.