ریزش مو از شایع ترین شکایت مردم دنیا!

ریزش مو از شایع ترین شکایت های بسیاری از مردم به ویژه مردان و مراجعه آنان به متخصصان پوست است. مو یکی از ویژگی های طبیعی و زیبایی مردان و زنان است، طبیعی است که حساسیت آقایان نسبت به کیفیت رشد مو و حالت آن کمتر از خانم ها نباشد. علل ریزش مو در مردان بسیار متفاوت است و بدیهی است که شرح انواع آن در یک مطلب کوتاه نمی گنجد، اما می توان به شایع ترین دلایل ریزش مو در آقایان اشاره کرد.

● عوامل ژنتیک شایع ترین دلیل ریزش مو

ریزش مو دلایل بسیار متنوعی دارد و معاینه بالینی و گرفتن شرح حال از بیمار می تواند در شناسایی دلیل آن موثر باشد. دکتر محمدجواد یزدان پناه متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: شایع ترین دلیل ریزش موی سر در آقایان عوامل ژنتیکی است و گاهی ممکن است ریزش پس از سن بلوغ آغاز شود و به صورت خفیف فرد احساس کند ریزش مو پیدا کرده است. ریزش موی ژنتیکی با افزایش سن تشدید می شود و ممکن است به صورت ریزش از دو طرف سر، ناحیه پیشانی به صورت عقب نشینی موها و بالای فرق سر خود را نشان دهد. نکته این جاست که ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و وقتی می گوییم فردی ریزش مو پیدا کرده که سرعت ریزش مویش بیش از این باشد.به جز این گاهی فرد کم مو است و به صورت مادرزادی موهای کم پشتی دارد که به مسائل ژنتیکی مربوط نمی شود. در این افراد تراکم مو روی پوست سر کم است و از همان زمان تولد، فرد کم مو بوده است و با افزایش سن به تراکم موهایش افزوده نمی شود.

● عوامل مداخله گر در ریزش مو

نکته ای که بسیاری از مراجعان به متخصصان پوست و مو درباره آن سوال می کنند این است که چرا به یک باره ریزش مو پیدا کرده اند. عده ای از این افراد به صورت ژنتیکی زمینه ریزش مو دارند و به دلایلی نظیر رژیم غذایی سخت، بیماری های زمینه ای، استرس های شدید، ابتلا به افسردگی، مصرف برخی داروها و بیماری های پوست سر ریزش موی آن ها شدید می شود.در این موارد با اصلاح عامل زمینه ای مانند اصلاح رژیم غذایی، رفع کم خونی، درمان بیماری، رفع استرس و افسردگی ریزش مو درمان می شود. همچنین گاهی مصرف برخی داروها، بیماری های پوست سر و ابتلا به بیماری های عمومی باعث تشدید ریزش مو می شود.در مراجعه به متخصص گرفتن شرح حال بیمار و معاینه بالینی نقش اساسی در تشخیص علت ریزش مو دارد و اگر فردی مبتلا به «آندروژنتیک» یا کم مویی ژنتیک باشد، پزشک آن را تشخیص می دهد و از بیمار رفع نگرانی می کند. گاهی اعمال جراحی، خونریزی های شدید، کمبود برخی مواد مغذی مثل آهن، روی، ویتامین ها و پروتئین ها، ابتلا به تب بالا، کم خونی و اختلالات تیروئید باعث ریزش مو یا تشدید آن می شود و پزشک مجبور است آزمایش کامل انجام دهد یا نمونه برداری را تجویز کند تا به علت دقیق ریزش مو پی ببرد.

● مراحل رشد مو

دکتر یزدان پناه با اشاره به این که در فرآیند رشد مو شاهد ۳ مرحله هستیم توضیح می دهد: در مرحله اول که «آناژن» است، مو رشد فعال دارد، در مرحله دوم که «کاتاژن» نام دارد تکثیر سلول های مولد مو رخ می دهد و در سومین مرحله، «تلوژن» مو فعالیتی ندارد و پیاز مو رشد و تکثیر سلولی اش را متوقف می کند. هر تار مو پس از گذراندن این سیر می افتد و تار موی بعدی رشدش را آغاز می کند. به طور طبیعی موها حدود ۳ سال در مرحله «آناژن» می ماند، سپس طی چند هفته وارد مرحله «کاتاژن» می شود و حدود ۳ ماه در مرحله «تلوژن» می ماند. به این ترتیب است که موهای انسان به صورت هم زمان نمی ریزد و هر تار مویی بنا به مرحله ای که در آن قرار دارد، سیر رشد خود را طی می کند.اتفاقی که در عارضه ریزش مو می افتد این است که مو چرخه عادی رشد خود را طی نمی کند و زودتر از موعد مقرر می ریزد. باید دانست گاهی عوارض جانبی مصرف یک دارو دلیل ریزش مو است؛ برخی داروهای تیروئید، داروهای ضد انعقاد و داروهای شیمی درمانی باعث تشدید ریزش مو می شود. این عارضه جانبی ممکن است فقط در برخی افراد بروز پیدا کند و پزشک با توجه به حساسیت بیماری و لزوم درمان آن، دستور به ادامه درمان می دهد.در ریزش موی منطقه ای که مختص آقایان هم نیست، بخشی از سر که ممکن است به اندازه یک سکه باشد، ریزش پیدا می کند و پوست سر دیده می شود بدون این که نشانه ای از التهاب یا قرمزی در آن وجود داشته باشد.

● بیماری های پوست سر

این متخصص پوست و مو درباره این که گاهی بیماری های پوست سر علت اصلی ریزش مو است می گوید: عفونت های قارچی، میکروبی، ابتلا به لوپوس، سوختگی ها و «پسوریازیس» یا «داءالصدف» از شایع ترین بیماری های پوست سر است که باعث ریزش مو می شود. بعضی از بیماری ها ممکن است باعث صدمه دایمی به پوست سر شود به نحوی که در آن منطقه از سر رویش مجدد مو رخ ندهد.یکی از بیماری هایی که شیوع یک تا ۳ درصدی دارد پسوریازیس است که در موارد نادری به ریزش منجر می شود. در این بیماری ضایعات پوستی به صورت برجسته به رنگ سفید روی پوست سرظاهر می شود و ممکن است در دیگر نقاط بدن هم دیده شود. این ضایعات چسبنده و ضخیم است و زیر این پوسته ها، پوست قرمز رنگ و برجسته است و زمینه ژنتیک نقش اساسی در ابتلا به آن ایفا می کند اما این عارضه خطرناک نیست و درمان آن بسته به گستردگی عارضه، موضعی و یا سیستمیک است.پسوریازیس قابل درمان است و در سلامت عمومی فرد تاثیری ندارد و جز در موارد نادر به عنوان عامل ریزش مو شناخته نمی شود.

● شامپوی ضد ریزش مو نداریم

درمان ریزش مو با مصرف شامپو امکان پذیر نیست و شامپویی وجود ندارد که بتواند مانع ریزش مو یا پرپشت شدن مو شود. دکتر محمدجواد یزدان پناه متخصص پوست و مو با اشاره به تبلیغات فراوان محصولات بهداشتی مو و ادعای جلوگیری از ریزش مو یا پرپشت شدن مو با مصرف این محصولات می گوید: گاهی فرد به بیماری التهابی مثل «درماتیت سبورئیک» مبتلا می شود که طی آن شوره سر و خارش شدید دارد و ریزش مو پیدا می کند. درمان شوره سر با شامپو باعث رفع عارضه و کنترل ریزش مو می شود، اما شامپویی که بتوان با آن ریزش مو را رفع کرد وجود ندارد. به عبارت دیگر ریزش موی ژنتیکی با مصرف شامپو برطرف نمی شود و از آن جا که بیشتر موارد این عارضه از نوع ژنتیک است، این شامپوها بی اثر است. به علاوه شامپوهای ویتامینه و پروتئینه از طریق پوست سر جذب نمی شود و تبلیغات شرکت های تولید کننده در این زمینه نادرست است. دکتر یزدان پناه رعایت بهداشت موی سر، استفاده از شامپوهای ملایم و مناسب و ترک خارش بیش از حد پوست سر را به همه افراد برای داشتن موی سالم توصیه می کند.

» بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.