ریزگردها ۵ سال دیگر مهمان ایران می مانند

از این رو قرار بود که رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه اجلاس کشورهای عدم تعهد با روسای کشورهای همسایه در این باره صحبت کند. یکی از این دیدارها، ملاقات با نخست وزیر عراق بود.

پیش از این علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان محیط زیست خبر از دیدار رئیس سازمان محیط زیست با نوری المالکی نخست وزیر عراق پیرامون موضوع ریزگردها داده بود. (اینجا)

در همین رابطه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه طرح جامع مقابله با ریزگردها خبر داد و افزود: این برنامه پنج ساله است و نیازمند چهار هزار میلیارد تومان و همکاری بخش خارجی هستیم تا بتوانیم مشکل ریزگردها را برطرف کنیم.

محمد جواد محمدی زاده گفت: برنامه هایی برای عراق به عنوان کانون اصلی گردو غبار و سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، عربستان و شمال آفریقا تهیه شده چرا که حدود ۶ میلیون و ۴۰۰هزار هکتار کانونهای تولیدی ریزگرد در منطقه وجود دارد که نحوه مدیریت و تأمین منابع آن توسط کشورهای درگیر تأمین می شود.

وی در مورد طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاههای مختلف از جمله وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل ها و مراتع گفت: این اقدامات به اعتبار ۴هزار و۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد تادر یک برنامه ۵ساله تمامی عملیات برای تثبیت شنهای روان و مقابله باریزگردها انجام شود.

رییس سازمان محیط زیست اقدامات اصلی و اساسی مقابله با ریزگردها را متقاعد کردن کشورهای کانون گردو غبار دانست و گفت: ایران در سال ۲۰۱۱ از طرف سازمان ملل به عنوان موفق ترین کشور در مقابله با ریزگردها درکنار چین معرفی شده است و تاکنون بیش از ۳ میلیون هکتار تثبیت شنهای روان در داخل کشور انجام شده است. البته امیدواریم با مجموع این اقدامات بتوان ظرف مدت ۵سال مشکل ریزگردها که علاوه براستان خوزستان ۲۳استان دیگر در کشور را درگیر خود کرده برطرف کنیم.

۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.