رییس بازرسان سازمان ملل: حل بحران سوریه بدون ایران ممکن نیست

به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه با روزنامه ال پاییس چاپ مادرید که امروز پنجشنبه انتشار یافت، گفت:’معتقدم دخالت نظامی، راهکار خوبی برای حل بحران سوریه نیست بلکه باید سیاستمداران برای یافتن راه حلی با حضور قدرتهای منطقه نظیر ایران و ترکیه فعال شوند زیرا حضوراین کشورها در روند مذکور، حیاتی است.’

ژنرال مود افزود:’راهکار دیگر، حمایت از روند حل بحران در درون سوریه است چون خود سوریها باید در باره آینده خود، زندگی با یکدیگر و حفاظت از حقوق اقلیتهایشان تصمیم بگیرند.’

وی تصریح کرد: به این دلایل، معتقدم دخالت خارجی راه حلی خوب برای بحران سوریه نیست و باید حمایت داخلی برای آن پیدا کرد.

رییس ناظران سازمان ملل در سوریه یادآور شد: سوریه اکنون نیاز به کمکهای بشردوستانه دارد. شهروندان بسیاری وجود دارند که گرفتار بحران آن شده اند، دهها هزار کودک از تحصیل بازمانده اند، کمکهای بهداشتی از طریق صلیب سرخ لازم است و شهرها، خانه ها و آپارتمانهای ویران شده باید بازسازی شوند.

وی افزود: همچنین باید گفت وگوی سیاسی در سوریه شکل بگیرد و طرفین به یافتن یک راه حل صلح آمیز بدون آنکه بر خشونتها بیفزاید، تشویق شوند.

رییس ناظران سازمان ملل در سوریه که پس از پایان ماموریت این گروه در ۲۰ ژوییه اکنون در تعطیلات بسر می برد، در پاسخ به این سوال که آیا اساسا امکان حل بحران سوریه از راههای بدون خشونت وجود دارد؟، گفت: ‘بله، همواره چنین امکانی وجود دارد اما در شرایط کنونی سوریه، همه چیز بسیار مشکل است زیرا خشونت، خشونت می آورد.

رییس بازرسان سازمان ملل در سوریه، از اقدام این سازمان برای اعزام ناظران به عنوان اقدامی ارزشمند یاد کرد و استقرار سریع آنها را نشانه توفیق این سازمان دانست .

او گفت که شکست ماموریت بازرسان به این دلیل بود که طرفین بحران تصمیم گرفته بودند از این ابزار استفاده نکنند و قدرتهای منطقه ای و شورای امنیت، طرح عنان را به اجرا نگذاشتند.

ژنرال مود افزود: به عقیده من، مشکل تداوم بحران سوریه، ضعف توجه سازمان ملل نیست بلکه ضعف اتحاد آن است. همه می دانند که بحث سرنوشت آینده سوریه ، منطقه و خطر سرایت آن به دیگر نقاط مطرح است اما در دستیابی به وحدت و نشان دادن توان رهبری خود ناتوان هستند.

اروپام ۱۵۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۰۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.