رییس جمهور و دیگر مقامات سابق آمریکا مجرم جنگی و عامل شکنجه شناخته شدند

به گزارش خبرنگار ایرنا از مالزی، در دومین دادگاه نمادین رسیدگی به جنایات جنگی مقامات آمریکا که در شهر کوالالامپور برگزار شد، این دادگاه جرج دبلیو بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا و ۷ نفر دیگر از اعضای دولت وی را به به دلیل ارتکاب جرائم جنگی و همچنین جرائم مرتبط با انجام شکنجه به عنوان مجرم جنگی معرفی کرد.

ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی و همچنین موسس و رییس بنیاد صلح پردانا، در حاشیه این دادگاه در پاسخ به این سووال که آیا مقامات پلیس مالزی قدرت دستگیری افرادی که در توسط دادگاه نمادین کوالالامپور به عنوان مجرم جنگی شناخته می شود را دارند؟ ابراز امیدواری کرد کسانی که به عنوان مجرم جنگی شناخته می شوند از طرف مقامات مالزیایی به این کشور دعوت نشوند.

ماهاتیر محمد افزود که هنگامی که برخی از تجار مالزیایی تونی بلر یکی دیگر از مجرمان جنگی را به منظور ایراد سخنرانی به این کشور دعوت کرده بودند از این اقدام بسیار شکه شده بود.

تونلی بلر سال گذشته توسط یکی از بانک های خصوصی و چند شرکت دیگر مالزیایی برای سخنرانی به این کشور دعوت شده بود که این دعوت باعث واکنش برخی از مقامات مالزیایی شد که حضور تونی بلر در مالزی را باعث لکه دار شدن عزب مالزی معرفی کردند.

دادگاه نمادین رسیدگی به جنایات جنگی کوالالامپور نوامبر سال گذشته نیز در رسیدگی به پرونده تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلستان، وی را به جرم اقدام علیه صلح و برنامه ریزی و آماده سازی برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ که در مغایرت با منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی صورت گرفت، به عنوان مجرم جنگی معرفی کرد.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۱۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.