رییس مجلس خبر داد: پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت، و موضع ایران در صورت بروز چنین اتفاقی، گفت: فکر می‌کنم که این کار برای آنها خیلی گران تمام شود. اگر خارج از چارچوب شورای امنیت کشوری بخواهد در سوریه دخالت کند، این امر به معنای آن است که همه کشورها مجوز دارند این کار را انجام دهند. کسانی که این اشتباه را انجام دهند، خودشان را در میان آتش انداخته اند.

 وی مسأله سوریه و عراق را با یکدیگر متفاوت دانست و گفت: در عراق تقریباً تفاهمی صورت گرفت؛ درست است که روسیه و آلمان ابتدا خیلی نظر مساعدی نداشتند، ولی پس از آن به این طرح پیوستند.

اهم سخنان رییس مجلس را در گفت وگو با العالم مطالعه فرمایید:  

–           دخالت نظامی به جای ایجاد آرامش برای مردم سوریه، این کشور را به میدان نبرد قدرت‌ها تبدیل خواهد کرد و خسارت عمده متحمل مردم سوریه می‌شود. ضمنا این آتش به اطراف هم سرایت می‌کند و طرف‌های منطقه‌ای فکر نکنند که می‌توانند در آن شرایط مرزهایی آرام با سوریه داشته باشند.

–           عملی شدن تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه را بعید می دانم. اینکه اسرائیلی ها تا این اندازه بی عقل باشند که دراین شرایط در سوریه دخالت کنند، بعید است؛ زیرا در صورت حمله اسرائیل کاملاً مشخص است که وظیفه همه مسلمانان چیست. احتمال جنگ زیاد نیست.

 –           احتمال اینکه یک جنگ فراگیر وجود داشته باشد از نظر منطقی وجود دارد، ولی این احتمال زیاد نیست؛ زیرا زمینه گسترش چنین جنگی در صورت بروز آن زیاد است و رژیم های پوشالی مانند رژیم صهیونیستی هم در این آتش گرفتار خواهند شد. لذا همان کسانی که اکنون خواستار دخالت نظامی در سوریه هستند، نگاه بسیار حسرت آمیزی به نتایج و پیامدهای چنین اقدامی دارند.

 

دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه

–           دیدگاه‌های مختلف درباره بحران سوریه در آغاز حوادث این کشور، وجود داشت؛ در ابتدا یکی از نظریه ها این بود که موجی که در دنیای اسلام به وجود آمده در سوریه نیز درحال تکرار است و هیچ عامل خارجی در آن نقش ندارد؛ یعنی مردم سوریه مانند مردم مصر خواستار اصلاحات بودند. نظر گروه دیگری از سیاستمداران این بود که کلا این ماجرا خارجی است و آمریکایی ها و برخی کشورهای دیگر در حال هدایت آن هستند و این بحران بعد داخلی ندارد و طرفهای خارجی درحال پول دادن و تحریک مردم هستند.

–          نظر جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز متفاوت بود، ما معتقد بوده‌ایم که باید اصلاحاتی داخل سوریه انجام شود. ولی این اصلاحات دموکراتیک است و با سرنیزه صورت نمی گیرد. معتقدیم که از همان آغاز عده‌ای غیر از مردم سوریه، مانند آمریکا و برخی کشورهای منطقه که خودشان در داخل وضعیت دموکراتیکی ندارند، پول زیادی در این زمینه صرف کرده و به دنبال اهداف خاصی هستند.

–           اوضاع سوریه با مصر و تونس، متفاوت است؛ سوریه در جنگ های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه متفاوت عمل کرد. سوریه جزء محور مقاومت است که البته نیاز به اصلاحات نیز دارد. اما کشورهایی که به دنبال براندازی در سوریه هستند به دنبال اصلاحات واقعی نیستند، بلکه قصد دارند با سوء استفاده از فرصت، محور مقاومت را تخریب کنند.

 

آشکار شدن توطئه های خارجی علیه سوریه

–          با گذشت بیش از یک سال شرایط سوریه مشخص تر شده است، بعد از این مدت شرایط روشن تر شد، در آن موقع عده ای به ما ایراد می گرفتند که مردم سوریه نیز مانند مردم مصر هستند.

–           ما نمی گفتیم که سوریه به اصلاحات نیاز ندارد و تأکید می کردیم که با این حال نمی توان به روی توطئه های خارجی چشم بست. اکنون پس از یک سال این توطئه ها روشن تر شده است.

–          فشار اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در این پرونده و شادمانی اسرائیلی ها از اوضاع سوریه، نشان می‌دهد که موضع ایران درخصوص مسأله سوریه دقیق بوده است، یعنی ایران همه جوانب را در نظر گرفته است.

–           چرا اسرائیل آمریکا و انگلیس در مسأله سوریه تا این حد احساس خوشحالی می کنند، درحالی که آنها در قضیه مصر نگران بودند؛ این درحالی بود که در مصر سلاحی وجود نداشت و مردم در میدان التحریر تظاهرات می کردند، ولی در خیابان های سوریه می‌بینیم که آر پی جی و سلاح های کشنده و مرگبار وجود دارد.

 

تقسیم بندی تروریسم خوب و بد از نظر آمریکا

–           نوع رفتار و واکنش کشورها به انفجار تروریستی دمشق بسیار جالب است؛ آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی هیچکدام تروریستها را محکوم نکردند؛ همه آنها اظهار خوشحالی کرده و گفتند که دیگر زمان رفتن بشار اسد است، و باید در شورای امنیت کاری صورت بگیرد.

–           مواضع و اظهارات مسئولان غربی نشان می دهد که این حادثه تروریستی از قبل طراحی شده بود به صورتیکه همه تروریستها در دمشق جمع شوند و در چند نقطه پایتخت ناآرامی به وجود بیاورند، و پس از انجام این عملیات تروریستی پرونده سوریه را روی میز شورای امنیت قرار دهند، و بگویند که وضع به هم ریخته است و کار این کشور تمام است.

–          مواضع آمریکا و هم پیمانانش درخصوص حادثه تروریستی دمشق را از نظر حقوق بشر یک فاجعه است. از نظر آمریکا ترور و تروریسم خوب و بد وجود دارد و همه کارهای تروریستی بد نیست؛ بنابراین جنس عملیات تروریستی دمشق چون به مذاق آنها سازگار بود، عملیات خوبی بود.

–           هنگامی که در تهران رجایی و باهنر را ترور کردند، آمریکایی ها بدشان نیامد؛ ما حوادث بسیاری را در عراق و پاکستان وافغانسان دیدیم که آنها (امریکاییها) پشت صحنه آن بودند.

–          وقتی تروریست ها منافع آمریکا را هدف قرار دهند آنها خیلی عصبانی می شوند، ولی اگر مردم را تکه تکه کنند مانند میانمار که ده ها هزار مسلمان درحال قتل عام هستند، هیچ سخنی نمی گویند.

 

پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه

–           می‌توان کمیته‌ای را در سوریه تشکیل داد که از طریق آن ظرف مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه ها و حتی مخالفان برگزار شود، و در همین فاصله انتخابات ریاست جمهوری انجام شود. دولت سوریه با این مسائل مخالفتی ندارد ولی فرصتی برای این مسائل نیست.

–           وقتی با راکت و آر پی جی وارد شهر می شوند و شهروندان را گروگان می گیرند، فرصتی برای اصلاحات سیاسی به وجود نمی آید؛ برای هر کشوری ابتدا باید امنیت فراهم شود و پس از آن اصلاحات سیاسی صورت گیرد.

–           پس از یک سال و نیم اکنون مشخص شده است که آنها (مخالفان نظام سوریه) به دنبال هدف دیگری بودند، آنها به دنبال خواست مردم سوریه نیستند؛ ما معتقدیم که اگر در سوریه امنیت ایجاد شود اصلاحات سیاسی صورت خواهد گرفت.

–           فکر می کنم این گروه ها که برخی از آنها برای تشکیل شورا از کشورهایی پول می گیرند، صحنه سیاسی سوریه را ساده گرفته اند. یعنی تصور می کنند که تغییر کار ساده ای است و شرایط برای آنها فراهم می شود؛ درحالیکه ما فکر می کنیم اینطور نیست و وضعیت سوریه با نبود قدرتی که اراده اصلاح داشته باشد، امکان درگیری های داخلی را افزایش می دهد.

–          مخالفان سوریه می گویند که باید حتما با سلاح و سرنیزه این کشور را تغییر دهند. کسانی که می دانیم در پشت صحنه دارند با اسرائیل “فالوده” می خورند.این کشورها در منطقه قیافه اسلامی گرفته اند، ولی در جنگ ۳۳ روزه پشت سر اسرائیل بودند و به اسرائیل اطلاعات می دادند یا اینکه هم رزم آمریکا و انگلیس شده و اسرائیل را خوشحال کردند؛ این اطلاعات باید روزی منتشر شود.

–           درباره دشمن بودن اسرائیل با جهان اسلام شکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شکی نیست که همه کشورهای اسلامی اسرائیل را دشمن می دانند. وقتی اسرائیل از حادثه ای خیلی احساس خوشحالی می کند، آیا نباید شکی برای ما ایجاد شود. نمی گویم که این مسأله را مبنا قرار دهیم، ولی باید شکی ایجاد شود؛ چرا باید بعضی کشورهای اسلامی را در کنار اسرائیل، آمریکا و انگلیس ببینیم.

–          اوضاع مخالفان سوریه ثابت نیست؛ معارضه در سوریه وضع ثابتی ندراد و از گروره های مختلفی تشکیل شده است. وقتی از معارضه صحبت می کنید یک سازمان واحدی را نمی‌توانید در نظر بگیرید.

–           آقای کوفی عنان اگر بتواند بین گروه های مختلف و دولت مذاکرات سیاسی برگزار کند، حتما ایران در این زمینه کمک کننده است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.