رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران نسبت به کاهش ذخایر آبزیان آبهای داخلی هشدار داد

دکتر عباسعلی مطلبی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، از جمله دلایل این کاهش را که به تایید فائو نیز رسیده صید بیش از حد مجاز، آلودگی های صنعتی، فاضلابها و تخریب پناهگاهها و محل های تخم ریزی و تکثیر آبزیان برشمرد.

وی اظهارداشت: با توجه به ماموریت محوله ، این موسسه وظیفه دارد هر سال وضعیت ذخایر آبزیان را درآبهای داخلی بر اساس آخرین روش های علمی مورد تایید فائو برآورد و بر اساس مدل ریاضی میزان ذخیره هر کدام از آبزیان را مشخص کند.

به گفته وی این آمارها با تفکیک گونه های مختلف و میزان برداشت آنها برای اجرا و اعلام به شرکت های تعانی صیادی به ادارات کل شیلات استانها ابلاغ می شود.

مطلبی اظهارداشت: مستندات نشان می دهد که در آبهای جنوب صیادان بیش از حد مجاز اعلام شده برداشت می کنند.

وی گفت: همچنین در فصلی که صید برخی از گونه ها ممنوع اعلام شده، شاهد صید و عرضه همان آبزیان در بازار ماهی فروشان استانهای مختلف هستیم که بایستی با متخلفان برخورد شود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات با اعلام اینکه اگر بهره برداران به فکر احیاء ، مراقبت و نگهداری ذخایر دریایی نباشند در آینده با مشکل برداشت محصول مواجه خواهند شد.

این مقام مسوول بیان داشت: هر چند ممکن است مقایسه آمارهای سال ۷۹ تا ۸۹ خورشیدی نشانگر رشد و افزایش صید در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و خزر باشد اما این مربوط به صید ماهیانی است که مصرف داخلی ندارد و تنها برای صادرات است.

وی تعداد شناورهای صیادی را در سال ۷۹ خورشیدی ۹هزارو ۹۷۷ فروند عنوان کرد و گفت: این رقم در سال ۸۹ خورشیدی به ۱۰هزارو ۹۹۳ فروند افزایش یافته است.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به فعالیت واحدهای شیلاتی از جمله ۱۳۴کارخانه کنسروسازی با ظرفیت تولید سالانه ۵۶۹ میلیون قوطی، ۴۶کارخانه پودر ماهی با تولید ۹۲۱تن ،۱۱۴ سردخانه در نوار ساحلی با ظرفیت ۱۲۶هزارتن و ۱۳۵ واحد فرآوری آبزیان با ظرفیت روزانه دو هزارو ۱۷۹تن تصریح کرد: صید انجام شده حتی پاسخگوی نیاز ۵۰درصد از ظرفیت آنها نیست.

وی میزان تولید آبزیان سال گذشته را ۷۴۰هزارتن عنوان کرد که ۴۳۰هزارتن آن بوسیله صیادان صید شده و مابقی آن از محل آبزی پروری بدست آمده است.

مطلبی در ادامه به برنامه های موسسه تحقیقات شیلات ایران در خصوص توسعه آبزی پروری، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده از گونه های بومی میگو وماهی، تولید و تکثیر بچه ماهیان آبهای جنوب و شمال، ترویج گونه های جدید برای فعالیتهای آبزی پروری در استخرهای خاکی و پرورش در قفس در دریا و دریاچه ها اشاره کرد

وی گفت: تنها با اجرای این طرحها می توان به دستاوردهای بهتری در زمینه افزایش صید و آبزی پروری رسید.ک/۳

۵۱۲/۶۶۷/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۲۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.