زخم معده و اثنی ‌عشر

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

 امروز دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق‌تخصص گوارش و کبد به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

زخم معده و اثنی‌عشر چگونه ایجاد می‌شود؟

هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده برهم می‌خورد، زخم معده ایجاد می‌شود.یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زخم اثنی‌عشر، درد هنگام گرسنگی است.

ناگفته نماند که ۲۰ درصد زخم‌های معده و اثنی‌عشر هیچ نشانه‌ای ندارد، اما بیمار را به طور ناگهانی با اسهال خونی و استفراغ شدید مواجه می‌کند.

از طریق آندوسکوپی مشخص می‌شود که چنین بیماری، مبتلا به زخم‌ معده یا اثنی‌عشر شده است.

نباید فراموش کرد که در زخم اثنی‌عشر، درد هنگام گرسنگی ایجاد می‌شود در حالی که در زخم معده، درد بعد از خوردن غذا پیش می‌آید.

اگر زخم معده و اثنی‌عشر بهبود نیابد، دهانه عبور مواد غذایی از معده به روده دچار تنگی شده و بیمار سه ساعت پس از خوردن غذا استفراغ می‌کند.

اقدامات درمانی که بیماران باید انجام دهند، چیست؟

بیماران در نخستین گام باید رژیم غذایی خود را اصلاح و غذای خود را در سه وعده و به طور منظم مصرف کنند و از مصرف دخانیات ، مشروبات الکلی و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، بدون دستور پزشک خودداری نمایند.

همچنین از مصرف ترکیبات کافئین‌دار و هر غذایی که به نظر می‌رسد علائم را بدتر می‌کند، خودداری کنند؛ داشتن رژیم غذایی در چنین بیمارانی تحت نظر پزشک متخصص ضروری است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.