زرد زخم ، عفونت پوستی شایع در کودکان

۲۲م دیماه ،

متخصص پوست و مو گفت : یکی از بیماری های عفونی سطحی پوستی شایع در کودکان ، زرد زخم است که به دو صورت تاولی و غیر تاولی وجود دارد که نوع غیرتاولی شایع تر است .

دکتر حسن صیرفی متخصص بیماری های پوست و مو  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  عفونت های باکتریال پوست به چهار فرم اصلی طبقه بندی می شوند که شامل عفونت های اولیه و ثانویه پوستی و تظاهرات پوستی ناشی از عفونت های ارگان های دیگر از جمله ضایعات پوستی واکنشی نسبت به وجود یک کانون عفونی در بدن می باشد گفت :  اکثریت عفونت های اولیه و ثانویه پوست ناشی از میکروب استافیلوکوک طلائی و یا استرپتوکوک گروه A می باشد .
 
وی با اشاره به اینکه  تظاهرات بالینی ناشی از این عفونت ها بر حسب نوع ارگانیسم و محل آناتومیک عفونت و فاکتورهای وابسته به میزبان متفاوت بوده و به صورت عفونت های سطحی پوست و یا ضایعات عفونی عمقی در نسوج نرم بدن بوده و حتی در کودکان امکان دارد توسعه عفونت پوستی به داخل سیستم های عمومی بدن از جمله خون سبب ایجاد باکتریمی و ضایعات عفونی در استخوان ها و قلب به صورت آندوکاردیت شود .
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد : یکی از بیماری های عفونی سطحی پوستی شایع در کودکان ، زرد زخم است که به دو صورت تاولی و غیر تاولی وجود دارد که زرد زخم غیر تاولی شایع تر بوده و بیشتر در کشور های در حال توسعه دیده می گردد .
 
وی  با بیان اینکه اصولا عفونت استافیلوکوک طلائی شایع ترین نوع باکتری در ایجاد عفونت های سطحی پوست است و گاهی همراهی این دو میکروب با یکدیگر سبب ایجاد عفونت های سطحی پوست می گردد ادامه داد: زرد زخم بیماری شدیدا مسری است که از طریق تماس دست به نواحی دیگر پوست و یا تماس مستقیم از کودکی به کودک دیگر منتقل می گردد .
   
عدم بهداشت شخصی اجتماعی مهمترین زمینه ساز زرد زخم
    
دکتر صیرفی اظهار کرد :  مهمترین عوامل زمینه ساز برای ایجاد زرد زخم عدم بهداشت شخصی و اجتماعی ، ازدحام بسیار اشخاص در پانسیون ها و سربازخانه ها و در مناطق روستایی در زیر یک سقف ، وجود عفونت های زمینه ای پوستی مانند گال و شپش ، بیماری شایع درماتیت اتوپیک ، بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند بیماری دیابت ، استفاده از دارو های تضعیف کننده سیستم ایمنی ، گزش حشرات ، تروما و  ویروس ایدز می باشد .
 
وی با اشاره به اینکه عفونت زرد زخم امکان دارد به وسیله نفوذ مستقیم باکتری به داخل پوست سالم از طریق ایجاد خراش ساده ایجاد شده و یا به صورت ثانویه بر روی یک بیماری پوستی زمینه ای مانند شپش یا گال و یا اگزمای سرشتی که سطح دفاعی پوست دچار صدمه شده است ، ایجاد شود  افزود : در زرد زخم مسری وزیکول هایی با دیواره نازک بر روی پوست با زمینه اریتماتو ایجاد شده ، دیواره تاول به سرعت پاره می گردد و معمولا در معاینه ، تاولی بر روی سطح پوست نبوده و به جای آن دلمه های زرد متمایل به قهوه ای رنگ در پوستی با زمینه اریتماتو دیده می گردد که سبب اصطلاح زرد زخم نیز وجود همین دلمه ها است.
 
وی با تاکید بر اینکه ضایعات معمولا بدون بر جای گذاشتن اسکار بهبودی می یابند ، گفت : در زرد زخم تاولی وزیکول ها برای مدت بیشتری باقی مانده و به همین جهت قابل دید می باشند  و ممکن است در زرد زخم تاولی ضایعات تاولی بزرگتر بوده و برای چند روز ایجاد شود .
 
این متخصص پوست یادآور شد : عوارض ناشی از زرد زخم در اختلالات ایمونولوژیک و یا بیماری های زمینه ای و یا کمبود های تغذیه ای ، نادر بوده و مهمترین عارضه زرد زخم استرپتوکوکی نفریت حاد می باشد.
 
وی عنوان کرد : درمان های سیستمیک شامل آنتی بیوتیک های موثر بر روی ارگانیسم های مسئول ایجاد بیماری که شامل استافیلوکک و استرپتوکک می باشند است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.