زلزله پایانه نفتی خارگ را لرزاند/ سونامی هم صادرات نفت را قطع نکرد

سید پیروز موسوی امروز شنبه در گفتگو با مهر با بیان اینکه زلزله حدود سه ریشتری در اطراف جزیره خارکو و پایانه نفتی خارگ هیچگونه خسارت جانی و مالی به همراه نداشته است، گفت: این حادثه طبیعی بامداد ۱۳ مرداد ماه با صدای مهیبی همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت پایانه نفتی ایران با اشاره به ایجاد یک سونامی چند متری از موج دریای در اطراف پایانه نفتی خارگ پس از وقوع زلزله، تصریح کرد: با این وجود این حادثه طبیعی منجر به کاهش و یا توقف صادرات نفت خام ایران در پایانه نفتی خارگ نشده است.

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون وضعیت صادرات نفت خام در منطقه خلیج فارس عادی و طبیعی است، اظهار داشت: با وجود زلزله و سونامی در ۲ مایلی اطراف پایانه نفتی خارگ عملیات جداسازی و پهلودهی کشتی‌های نفتکش در حال انجام است.

 

وی همچنین از اعزام تیم های ویژه نظارت و بازرسی فنی به منظور بررسی وضعیت ایمنی از تمامی تاسیسات دریایی و ساحلی پایانه نفتی خارگ خبر داد و اعلام کرد: با انجام بررسی‌های مشخص شد هیچگونه آسیبی به مخازن ذخیره سازی نفت، اسکله ها، خطوط لوله، تاسیسات و واحدهای میترینگ وارد نشده است.

 

به گزارش مهر، در حال حاضر حدود ۹۸ درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می‌شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از ۴۰ مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.
 
بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود ۳۱ میلیون بشکه افزایش یابد.
 
با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.
 
ساخت چهار مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است. هدف از ساخت این مخازن جدید افزایش ظرفیت عملیات ذخیره سازی و رسیدن به استانداردهای بین المللی از برنامه های تعریف شده در  شرکت پایانه های نفتی ایران است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.