زمان : ترکیه با حضور اسرائیل در نشست آتی ناتو در شیکاگو مخالفت کرد

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۰۴
ترکیه با حضور اسرائیل در نشست آتی ناتو که قرار است ماه آینده میلادی در شیکاگوی آمریکا برگزار شود، مخالفت کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه زمان چاپ ترکیه، احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست اخیر وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل تاکید کرد، ترکیه اجازه نخواهد داد، اسرائیل در برنامه های جدید همکاری و مشارکت ناتو شرکت کند.
به گفته منابع دیپلماتیک احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست هفته گذشته وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل در واکنش به انتقادهای برخی اعضای ناتو که از ترکیه خواستند، ناتو را وارد اختلافات دوجانبه نکند،‌ گفت: « نمی توانیم اسرائیل را که شهروندان ما را در آب های بین المللی به قتل رسانده است،‌ شریک خود بدانیم».
وزیر امور خارجه ترکیه بر ضرورت عذرخواهی اسرائیل از ترکیه درباره حمله به کشتی مرمره آبی و قتل شهروندان ترکیه در ۳۱ مه ۲۰۱۰ میلادی تاکید کرد.
یک دیپلمات بلند پایه که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «ترکیه از توان دیپلماسی بالایی برخوردار است، ما در بسیاری از نشست ها مانع حضور اسرائیل می شویم و در هیچ نشست بین المللی با آنان تماس برقرار نمی کنیم».
یک دیپلمات بلندپایه دیگر نیز گفت: « روابط ناتو و اسرائیل پیش از عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل عادی نخواهد شد».
یک دیپلمات ترکیه در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل درباره حمله ۳۱ مه ۲۰۱۰ کوماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی و قتل شهروندان ترکیه عذرخواهی کند، راه توسعه روابط اسرائیل و ناتو باز خواهد شد؟ گفت:‌ چنانچه اسرائیل این شرایط را بپذیرد، اوضاع از نو ارزیابی خواهد شد.
وی گفت: بزرگترین جایزه برای اسرائیل بهبود روابط با ترکیه است.
زمان نوشت: ترکیه مانع ایفای نقش اسرائیل در طرح عملیات تلاش موثر در دریای مدیترانه شده است. ترکیه همچنین اعلام کرده است، اجازه نخواهد داد، اطلاعاتی که از رادارهای سامانه موشکی ناتو در کوره جیک مالاتیه دریافت می شود، ‌ در اختیار اسرائیل قرار گیرد.
آنکارا با حضور نماینده اسرائیل در مقر ناتو نیز مخالفت کرده است.
اسرائیل فوریه ۱۹۹۵ میلادی به برنامه گفتگوی مدیترانه پیوست. ناتو برنامه گفتگوی مدیترانه را از دسامبر ۱۹۹۴ میلادی با هدف توسعه اعتماد و همکاری در منطقه مدیترانه به اجرا گذاشته است.

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.