زمان را برای فرآیند گمرکی با آموزش کوتاه کنیم

یک کارشناس اقتصادی اصلی ترین چالش های پیش روی گمرک را بحث قوانین و مقررات، تشریفات گمرکی، ساختار سازمانی گمرک و عدم وجود یک زیرساخت مناسب دانست.

سلیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، گفت:‌ عدم وجود زیرساختارها در غالب گمرک الکترونیکی و یا کم توجهی به سیستم های الکترونیکی و فقدان تجهیزات مورد نیاز بار کنترل کیفی کالاها منجر به واردات گسترده می شود، بنابراین می توان با راه اندازی سیستم ارزش ضد بنیاد و آموزش کافی به کارکنان گمرک و کاربران (تجار) گامی مهم در جهت حل این مشکل برداشت.

وی یکی دیگر از چالش های پیش روی گمرک را تشریفات گمرکی دانست و گفت: طولانی بودن زمان برای فرآیندهای مربوط به مسائل گمرکی از جمله اتلاف زمان ترخیص کالا، انباشت کالا، عدم تطبیق استانداردهای ما با استانداردهای جهانی و اختلاف بین گمرک و صاحبان کالا از دیگر موانع پیش روی گمرک است که با ایجاد گمرکات اختصاصی این مسئله بهبود می یابد.

سلیمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته قانون جدید امور گمرکی در مجلس تصویب شده ولی در حال حاضر هنوز به مرحله اجرا در نیامده که می توان با تسریع در اجرای آن کمک فراوانی به مشکلات گمرکی داشت.

وی در خاتمه افزود:‌ با نظارت دقیق بر عملکرد مراکز گمرکی و برقراری سیستم های شبکه ای و رایانه ای که اعمال سلیقه را در فرآیندهای گمرکی حذف می کند و آموزش کارکنان و کاربران و ایجاد مراکز اطلاع رسانی پویا و فعال برای حل مشکلات ارباب رجوع می توان مشکلات گمرکی را مرتفع ساخت./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.