زنگ خطر عرض اندام خودروهای چینی برای خودروسازی ایران

این خبر امروز دوشنبه ۸ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

زنگ خطر عرض اندام خودروهای چینی برای خودروسازی ایران

عصر خودرو : در شرایطی که تولید بعضی خودروهای با کیفیت داخلی کاهش و قیمت خودروهای با کیفیت وارداتی نیز افزایش یافته کارشناسان بر این باورند که در این شرایط فضا برای عرض اندام چینی‌ها در صنعت خودروی ایران فراهم شده است.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو iبه نقل از ایسنا در شش ماهه اخیر تولید خودروهای با کیفیت تولید داخل از جمله ۲۰۶، مزدا ۳ و تندر ۹۰ با کاهش همراه بوده در مقابل اما تولید و واردات خودروهای چینی افزایش یافته iبه‌گونه‌ای که بر اساس آمار در شش ماهه اول امسال واردات خودروهای چینی ۱۷۰ و تولید بعضی از این خودروها نیز تا ۲۸۱ درصد رشد داشته است.
در این میان در چند ماهه اخیر قیمت خودروهای چینی افزایش قابل توجهی نیز در بازار ایران داشته است. کارشناسان معتقدند سبب این موضوع نه افزایش کیفیت این خودروها بلکه کاهش تولید و عرضه خودروهای داخلی است. نگاهی iبه جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولید داخل نیز این موضوع را تائید می‌کند iبه‌گونه‌ای که خودروهای چینی تولیدی در ایران معمولا در رتبه‌های میانی رو iبه پایین جدول رده‌بندی کیفی خودروها قرار دارند.
در حال حاضر محصولات خانواده MJ ،MJ6 و MJ550 و خانواده جیلی دو خودروی چینی وارداتی iبه ایران (CBU) می باشند. MJ خودرویی در کلاس مزدا ۳ بوده و حجم موتور آن ۱۸۰۰ سی‌سی است. در حال حاضر قیمت رسمی MJ6 حدود ۶۰ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۸۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی MJ550 هم حدود ۵۹ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۸۰ میلیون تومان است.
جیلی نیز خودرویی در کلاس مگان ۱۶۰۰ سی‌سی است که قیمت رسمی آن حدود ۳۷ میلیون تومان و قیمت بازار آن نیز iبه حدود ۵۷ میلیون تومان رسیده است. جیلی و MJ6 تنها خودروهای چینی بازار ایران می باشند که استانداردهای روز اروپا را پاس می‌کنند.
اما درحوزه چینی‌های تولیدی در ایران شرکت کرمان موتور چند وقتی است که iبه جای فولکس گل خودروی توجوی (جک) را تولید می‌کند. توجوی خودرویی در کلاس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بوده و حجم موتور آن ۱۳۰۰ سی‌سی است. در حال حاضر قیمت رسمی توجوی هاچ‌بک حدود ۲۴ و توجوی صندوق‌دار نیز ۲۵ میلیون تومان است. البته قیمت این خودروها در بازار آزاد iبه حدود ۲۹ میلیون تومان رسیده است.
کرمان موتور لیفان ۶۲۰ را هم تولید می‌کند که نمونه تازه آن حاوی حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی بوده و تقریبا هم‌کلاس مگان ۱۶۰۰ سی‌سی‌ محسوب می‌شود. نکته اینجاست که اگرچه حجم موتور لیفان ۶۲۰ تازه بیشتر از حجم موتور مگان است اما با توجه iبه‌ آنکه موتور مگان تولید رنو فرانسه بوده و موتور لیفان چینی است، قدرت موتور آنها تقریبا یکسان است. لیفان ۶۲۰ تازه اگرچه رسما حدود ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده اما نرخ بازار آن iبه حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
راین خودرو نیز خودروی ولیکس C30 را در دو مدل اتومات و دنده‌ای تولید می‌کند. هم‌اکنون قیمت مدل دنده‌ای ولیکس حدود ۲۷ و اتومات آن ۳۱ میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت بازار ولیکس اتومات iبه حدود ۳۵ و ولیکس دنده‌ای iبه حدود ۳۱ میلیون تومان رسیده است.
مدیران خودرو نیز انواع MVM ،۱۱۰، ۳۱۵، ۵۳۰ و ایکس‌۳۳ را تولید می‌کند. در این خودروها نیز افزایش قیمت بازار ملموس است iبه عنوان مثال در حالیکه قیمت رسمی MVMX33 معادل ۴۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان است اما قیمت بازار این خودرو iبه حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
در این میان در شرایطی که خودروهای چینی در جاده افزایش عرضه در بازار ایران حرکت می‌کنند، یک کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت کیفی خودروهای چینی می‌گوید: از نظر کیفی و فنی خودروهای وارداتی و داخلی نسبت iبه نمونه‌های چینی ارجحیت دارند iبه عنوان مثال کیفیت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حد قابل ملاحظه‌ای بیشتر از توجوی است.
مصطفی ممقانی با بیان اینکه از نظر خدمات پس از فروش، کیفیت و تامین قطعات یدکی نیز خودروهای چینی در مجموع وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان می‌کند: خودروهای چینی در بعضی قطعات ایرادات اساسی دارند iبه عنوان مثال بسیاری از این خودروها از گیربکس ضعیفی برخوردارند.
وی ادامه داد: اصولا خودروهای چینی جایگاه مناسبی در حافظه جمعی ایرانیان ندارند. سبب آن نیز این بوده که از هر سه خودروی چینی وارداتی iبه ایران حداقل دو خودرو بی‌کیفیت و کم کیفیت بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حال حاضر بعضی مصرف‌کنندگان iبه سبب کاهش تولید خودروهای با کیفیت داخلی و رشد قیمت نمونه با کیفیت خارجی ناگزیر برای رفع نیاز خود iبه خودروهای چینی روی آورده‌اند. البته بسیار از خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران نیز اگرچه با افزایش قیمت بالایی مواجه شده‌اند اما عملا خریدار چندانی برای آن‌ها وجود ندارد.
ممقانی تصریح می‌کند: اصولا خودروهای چینی iبه سبب سابقه منفی خود جایگاهی در بین مصرف‌کنندگان ایرانی ندارند. افزایش استقبال از این خودروها نیز موقتی بوده و iبه محض iبهبود شرایط تولید داخلی و کاهش قیمت محصولات با کیفیت وارداتی، خودروهای چینی اندک استقبال فعلی را نیز از دست خواهند داد.
امرالله امینی – عضو هیات علمی دانشگاه علامه نیز با بیان اینکه در آشفته بازار فعلی بعضی واردکنندگان و تولیدکنندگان iبه دنبال بی‌کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین خودروها می باشند که طبعا از چین وارد می‌شود، اظهار می‌کند: پیش از این بحث این بود که خودروسازان کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهند اما افزایش ورود و تولید خودروهای چینی کیفیت خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد iبه‌گونه‌ای زنگ خطر برای صنعت خودرو ایران iبه صدا در آمده است.

دوشنبه ۸ آبان   ۱:۳۱

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.