ساخت دستگاهی که در ۲ ثانیه مواد مخدر و منفجره را شناسایی می‌کند

محققان پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران موفق به ساخت دستگاهی برای شناسایی و تشخیص مواد مخدر و منفجره شدند که به گفته آنها در مدت یک تا دو ثانیه قادر به شناسایی مواد است.

عبدالکریم شهبازی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر را از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران دانست و گفت: این دستگاه قادر است نمونه‌های مواد منفجره و مخدر را در حد نانو گرم تشخیص دهد.

وی به مکانیزم نحوه تشخیص مواد در این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: نمونه مواد در داخل سنسوری که به نام IMS طراحی شده است، قرار می‌گیرد و مواد در داخل آن یونیزه می‌شود.

شهبازی ادامه داد: زمانی که مواد در داخل سنسور  IMS قرار می‌گیرند، از مسیر رادیو اکتیو (نیکل ۶۳) عبور می‌کنند و از این طریق مواد وارد شده یونیزه می‌شوند و مواد یونیزه شده در میدان الکتریکی قرار خواهند گرفت و ذرات این مواد در این محیط شتاب می‌گیرند.

این محقق تاکید کرد: در این محیط هر یک از مواد همانند اثر انگشت دارای سرعت خاصی می‌شوند که اقدام به اندازه‌گیری سرعت این مواد می‌شود.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر آن این دستگاه بخشی به نام “آزمایشگاه” دارد که مشخصات نمونه‌ استاندارد مواد برای آن تعریف شده است و هر ماده‌ای که به دستگاه داده شود، این دستگاه آن را با مواد موجود در این آزمایشگاه مقایسه می‌کند و نزدیکترین آن‌ها به مواد موجود در این آزمایشگاه را تشخیص می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه از این طریق قادر است در مدت یک تا دو ثانیه مواد منفجره و مخدر را تشخیص دهد.

شهبازی با بیان اینکه دانش فنی این دستگاه انحصاری است و در اختیار چند کشور محدود قرار دارد، گفت: ما در مدت ۳۵ سال موفق به ساخت این دستگاه در حد تجاری‌سازی شدیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.