ساخت پارچه‌ هوشمند نامرئی برای شناسایی سارقان!!

محققان موسسه فناوری فرانهوفر با همکاری دانشگاه فنی برلین و شرکت ETTLIN موفق به ساخت یک نمونه جدید از سیستم ضد سرقت با استفاده از پارچه هوشمند شدند که در زمان نفوذ توسط مزاحم، یک علامت هشدار را اعلام می‌کند.

 

 Smart Textiles

 

این پارچه هوشمند امکان شناسایی محل دقیق ورود غیر مجاز را فراهم کرده و بطور چشمگیری از دیگر سیستم‌های ضد سرقت ارزان‌تر است.

 

از این فناوری همچنین می‌توان به عنوان یک وسیله نامرئی حفاظتی در تمام ساختمان استفاده کرد. این پارچه ساده و بی‌ضرر در حقیقت از یک شبکه ریز نخهای رسانای مرتبط به یک ریزپردازشگر برخوردار بوده که علائم هشدار منتشر شده در اثر بریده شدن پارچه را شناسایی کرده و یک زنگ هشدار را بصدا در می‌آورد.

 

از این سیستم می‌توان برای محافظت از ساختمانها، خزانه بانک و کامیونها حتی در برابر زیرکترین متجاوزان استفاده کرد.

 

خودروهای پارک شده در توقف‌گاههای شبانه در معرض بیشترین حملات از سوی سارقان قرار دارند که پارچه روی بار را در زمان خواب راننده بریده و محموله آنرا به سرقت می‌برند.

 

اگر این پارچه از پارچه هوشمند ساخته شده باشد، رانندگان به راحتی از دزدی باخبر می‌شوند.

 

شرکت بافندگی ETTLIN در کنار محصولات دیگر منسوجات فنی تولید کرده و برای این پارچه هوشمند تقاضای ثبت اختراع کرده است.

 

از دلایل کم هزینه بودن این پارچه هوشمند می‌توان به فرآیندهایی اشاره کرد که از مواد و اجزای استاندارد مانند نخهای رسانای با پوشش نقره و یک سیستم ارزیابی علائم ساده اما قوی استفاده می‌کند.

 

از دیگر مزیتهای آن نیز این است که می‌توان نخهای رسانا را در بسترهای پلی‌استر با استفاده از یک فرایند بافت منسوجات استاندارد صنعتی ادغام کرد.

 

در نتیجه می‌توان پارچه را در هر اندازه و بطور سفارشی برای ارائه عملکرد مطلوب برش داد.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.