سازمان‌های توسعه‌ای ابزار کمکی دولت در فرآیند توسعه

امروزه با توجه به شرایط خاص اقتصادی نقش و جایگاه علم و دانش در تولید ملی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین برای بهبود و تحقق تولید ملی در سالی که به همین عنوان نام‌گذاری شده است، باید به فناوری‌های نوین…

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این‌که سازمان‌های توسعه‌ای ابزار کمکی دولت در فرآیند تسریع توسعه هستند، گفت: این سازمان‌‌ها برای جبران ریسک بازار‌ها و در فضایی که خلأ تولید وجود دارد با سرمایه‌گذاری‌های لازم به کمک بخش خصوصی می‌آیند.

محمدرضا ایزدیان گفت: این سازمان‌ها با کمک به تولید فناورانه و تزریق آن به عرصه اقتصادی منجر به افزایش ارزش افزوده تولید داخلی، اقتصاد و تولید ملی می‌شوند که در رشد اقتصادی کشور نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این‌که این سازمان‌ها باید بسترساز حمایت از تولید و تجارت باشند، افزود: در ابتدا باید مفهوم توسعه در تمامی بخش‌ها به طور شفاف تعریف شود و سپس به حوزه توسعه تکنولوژی ورود کرد.

به گفته ایزدیان، سازمان‌های توسعه‌ای با یکپارچگی، سازگاری و همگرایی و همچنین توسعه بازار‌های داخلی و خارجی در تولید ملی تاثیر به‌سزایی دارند، چراکه به عنوان نمونه توسعه بدون در نظر گرفتن بازار معنایی نخواهد داشت.

مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به این‌که کار سازمان‌های توسعه‌ای، توسعه تکنولوژی از یک سو و تجاری‌سازی و کمک به بازار رسانی از سوی دیگراست و کار تولید برعهده بخش خصوصی، به همین دلیل این سازمان‌ها می‌توانند در تامین منابع مالی و پرداخت هزینه تکنولوژی کمک کنند و ارتباط مستقیم در تولید ندارند.

وی نقش سازمان توسعه تجارت ایران را نیز کمک به صادراتی کردن محصولات به ویژه با فناوری بالا و ارزش افزوده مناسب برشمرد و گفت: مشوق‌های صادراتی نیز با همین رویکرد و به صورت هدفمند در جهت معرفی کالا و خدمات ایرانی به بازارهای جهانی طراحی شده است و در همین راستا، سال گذشته تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید.

ایزدیان در پایان مقیاس، قیمت و کیفیت قابل قبول تولید را در حضور موفق در بازارهای بین‌الملل ضروری دانست./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.